Friday, 27 September 2013

PAKCIK YANG HEBAT

TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.



             Minggu ini kerja luar kawasan. Setelah selesai kerja pada hari ini, sempat saya sampai di Masjid Puchong ini. Masjid terbaik Negeri Selangor (2011) bagi kategori Kariah. Sempat sampai untuk mendengar Khutbah Jumaat.

             Selepas sahaja solat, saya keluar dan 'melawat' kawasan. Memang macam karnival. Saya tak bawak hp untuk snap gambar. Macam biasa di Masjid lain, ada jual minyak wangi, baju, makanan dan sebagainya. Cuma di sini lebih meriah sebab ramai jemaah.

           Yang menarik perhatian saya adalah segerombolan manusia melingkari seorang pakcik. Sambil bercakap diselangi dengan air masak dia bercerita mengenai kehebatan hati unta. Kalau ada mak di rumah kena kencing manis yang kronik jangan potong. Boleh cuba produk ini. 

          Apa yang menarik perhatian saya? Biasa saya dah balik dah.Sebab pakcik tu bawa benda yang maujud untuk menerangkan fungsi produk tersebut. Segelas cawan yang berisi air. Air kopi pekat dan dua keping roti.

         Dicurah kopi pada air dan roti. Apa yang berlaku pada roti tersebut? Betul, roti itu menjadi hitam. Air di dalam gelas juga bertukar menjadi hitam. Roti diibarat seperti perut kita. Begitu juga air dalam gelas diibaratkan seperti tubuh badan kita.

        Kemudian diambil rokok. Dibakar dan dihisap lalu dihembus kepada sehelai kertas putih. Tempat yang dihembus terlekat warna kuning daripada asap. Kertas putih ibarat paru-paru manusia. Tanya pakcik tu dengan penuh semangat, "Macaman nak hilangkan kesan-kesan hitam ini tuan-tuan?. Adakah dengan menggunakan pencuci 2 dalam 1? 3 dalam 1? Untuk kita hilangkan kesan hitam pada roti, air dan kertas ini?"
Semua diam termasuklah saya.

      Dengan tenang pakcik itu memberitahu," tenang tuan-tuan. Saya boleh buat demonstrasi pada hari ini. Dikeluarkan sebiji botol mengandungi 7 biji kapsul. Sempat saya kira. Pakcik itu menarik pil tu nak menunjukkan yang pil itu asli. Kemudian dikeluarkan sedikit cecair dari dalam pil dan dimasukkan kedalam air. 
     Dia kata kalau tenggelam ia asli. Cecair memang tenggelam. Lalu dikacau air tersebut dan dituang ke atas roti yang telah menjadi hitam. Berubah roti yang hitam itu menjadi coklat. Jadi bahan dari pil tersebut memutihkan roti. 

   Yang mendengar ketika itu ramai lebih kurang 20 orang ketika itu. Dan yang membeli ubat dia ramai jugak dalam 5 hingga 7 orang. Apa yang pasti ramai yang beli. Tahniah pakcik.Cuma saya dapat melihat keletihan dia selepas penerangan yang agak panjang sebelum dapat menjual ubat tersebut.

    Saya yakin esok pakcik tersebut akan buat perkara yang sama. Menerangkan lagi produknya. Terfikir saya ketika itu kalau pakcik tersebut boleh meniaga online, mungkin tak perlu bercakap banyak. Jadi bagi anda yang ingin belajar cara untuk bisnes online, anda perlu memperkenalkan diri anda melalui blog.

Kelas blog ini merupakan kedai online kelolaan Puan Masayu Ahmad. Mudah dan fleksibal. Tidak perlu keluar duit untuk tambang ke kelas. Ia berlaku secara santai. Percayalah ia amat berkesan. Untuk pendaftaran boleh inform kepada Puan Masayu Ahmad.




Wednesday, 25 September 2013

NASIHAT SEORANG KAFIR


TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.




         Seorang pekerja Produa menceritakan kisah ini sekitar tahun 2007. Ketika membawa seorang bos dari Jepun atas urusan bisnes, beliau bersama seorang rakannya terpaksa bergegas ke Masjid untuk solat.

          Solat Jumaat memang ramai jemaah datang. Jadi sebelum pergi, rakan kepada pekerja Produa tersebut berkata kepada orang Jepun tersebut, "sir you don't worry, we wont take much time to pray. Just wait here for a moment." Jawapan orang Jepun tersebut, " not good, not good. You should spent more time with your god. You ask your god something so you should spent time more."

Terkedu dan  tersentak serta tidak terkata. Memang betul apa yang dikatakan oleh orang Jepun tersebut. Meminta kepada seseorang sahaja perlu berdepan memujuk dan sebagainya. Lebih terkejut mendengar respon dari Ninja yang asal daripada bumi penyembah matahari tersebut.

Ciri mukmin yang sejati adalah yang mampu bersabar menghabiskan masa untuk tuhannya dengan berzikir dan sebagainya.

MESYUARAT

TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.


       Rasulullah saw merupakan manusia yang sangat hebat. Baginda adalah seorang ayah, suami, pemimpin, yang mempunyai kebijaksanaan yang tidak terlawan. Walaupun begitu, dengan kepandaian dan kesempurnaan yang dimiliki, baginda sentiasa berbincang. Sentiasa bermesyuarat dalam perkara yang  yang penting. Keputusan yang dibuat bersama diambil kira.

Lihat dalam Peperangan Uhud. Sahabat daripada kalangan muda cenderung untuk bertempur di luar Madinah. Ketika itu sahabat dari kalangan tua bercadang bertahan di Madinah sahaja. Begitu juga Rasulullah saw berpandangan agar berada di Madinah. Selepas undian diadakan, ramai yang mengundi untuk keluar berperang ke Uhud.

Selepas itu sahabat melihat Rasulullah saw telah bersedia dengan memakai baju kelengkapan untuk pergi berperang. Walaupun Rasulullah saw lebih bersetuju untuk berperang di Madinah sahaja tetapi atas keputusan mesyuarat, baginda akur.

Rasulullah saw sebagaimana biasa mengarahkan kepada tentera dengan pembahagian tugasan masing-masing. Antaranya ialah pasukan pemanah yang perlu menjaga di atas Gunung Uhud. Mereka perlu berada di atas Uhud walau apapun yang terjadi. Tidak boleh berganjak daripada Uhud.

Ketika peperangan berlangsung pasukan pemanah tadi telah terlupa akan arahan supaya bertahan di Gunung Uhud. Mereka turun. Melihat keadaan itu Khalid Al-Walid pada ketika itu belum lagi memeluk Islam berjaya menawan uhud. Keadaan menjadi kelam kabut.  

Ramai sahabat syahid pada peperangan tersebut. Antaranya ialah bapa saudara nabi sendiri iaitu Hamzah r.a yang digelar Singa Allah swt. Rasulullah swt juga cedera dan mengalir darah suci baginda. Apa yang berlaku selepas itu?

Allah swt telah berfirman di dalam al-Quran 





159. Maka disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu Berlaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu. karena itu ma'afkanlah mereka, mohonkanlah ampun bagi mereka, dan bermusyawaratlah dengan mereka dalam urusan itu[246]. kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, Maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya.


[246] Maksudnya: urusan peperangan dan hal-hal duniawiyah lainnya, seperti urusan politik, ekonomi, kemasyarakatan dan lain-lainnya.


Allah swt memberi arahan agar Rasulullah saw bermesyuarat lagi dengan para sahabat. Untuk mencari keputusan dengan perbincangan. Selepas membuat keputusan, maka bertaqwalah kepada Allah swt.Pentingnya mesyuarat di dalam perkara-perkara penting dilakukan. Keputusan mesyuarat diambil kira walaupun mempunyai kuasa membuat perubahan. Ini adalah ciri-ciri mesyuarat yang dikendali oleh Rasulullah saw. Insan agung yang sangat hebat.

Kelebihan Mempelajari Al-quran

Tuesday, 24 September 2013

27 LAWAN 1


Teks : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google
              


Solat merupakan rutin yang perlu dijaga. Ciri-ciri mukmin yang sempurna antaranya ialah mampu menjaga solatnya. Ini adalah talian hayat manusia dengan tuhannya. Pengalaman berada di bumi ambiyak memberi banyak keinsafan dan tauladan. Mereka sangat menjaga solat mereka. Samaada tua, muda, buta sentiasa bersemangat untuk solat.

Tatkala laungan azan kita dapat merasai keindahan suara azan tersebut. Bilangan masjid memang banyak. Begitu juga bilangan makmum. Boleh lihat dalam gambar di atas. Suasana solat terawih di alexendra. Mereka faham dan menghayati erti 27 lawan 1. 

27 lawan 1 ini telah diterangkan di dalam hadith. Sering kita dengar dahulu di tv3. Kelebihan mereka yang solat berjemaah. Allah swt memberi kelebihan 27 darajat berbanding solat sendirian dengan 1 sahaja. Itu belum kira hadith yang mengatakan setiap langkah kaki ketika berjalan menuju ke Masjid akan dinaikkan darjat. Sangat banyak pahala Allah swt hendak beri.

Pentingnya solat jemaah ini, sehinggakan diajar kepada para mujahidin yang dalam keadaan peperangan untuk solat berjemaah. Membuktikan pentingnya solat berjemaah ini. Selain ganjaran yang dikurniakan oleh Allah swt sudah pasti terdapat hikmah yang tersembunyi.

Kalau kira dapat melihat angka 27 itu dengan wang ringgit sudah pasti penuh masjid. Tetapi ia ganjaran yang tidak nampak pada mata kasar. Tetapi bagi hati yang suci angka 27 itu sangat memberi kesan. Terdapat satu kisah yang boleh diambil jadikan panduan.

Seorang ustaz dari Perak menceritakan kepada saya. Terdapat seorang hartawan yang selalu membawa seorang peneman beliau. Seorang lelaki yang diupah untuk mengikut beliau kemana sahaja beliau pergi. Jika ada urusan bisnes di luar negara juga akan dibawa peneman tersebut. 

Atas urusan apa membawa teman? Ditanya oleh lelaki yang menemani hartawan tersebut. "Apakah tugas saya?". Dia menjawab "anda hanya perlu meneman menjadi makmum saya ketika solat." Hebat bukan?
Hanya ingin mengejar solat jemaah sahaja.

Semoga kita diredhai olehNya. Amin.






Saturday, 21 September 2013

ANTA NAK KEMANA?

TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Membaca al-Quran mengalirkan aura positif kepada pembacanya. Bila membaca al-Quran menjadikan diri seseorang itu berpaut dengan Allah swt. Ia juga teknik untuk menenangkan diri :-




Pembacaaan yang tenang dan tartil sebagaiman entry sebelum ini adalah kaedah membaca yang disarankan. Ketika dalam sembahyang bacaan secara tahqiq tidak sesuai. Mengambil kira keadaan jemaah yang pelbagai situasi mereka. Ada yang musafir. Ada yang sakit dan sebagainya.

Teringat kisah seorang sahabat ketika membaca al-Quran di hadapan guru beliau. Bacaannya memang lancar dan bertajwid. Cuma pada hari tersebut beliau membacanya dengan kadar yang lebih laju daripada biasa. Guru beliau agak tegas dan memang sentiasa menjaga kualiti bacaan dan hafalan masing-masing.

Oleh kerana bacaannya agak laju tuan guru pun bertanya,

Tuan guru bertanya dengan menegur : " Anta nak kemana laju sangat ni?"
Anak murid menjawab dalam keadaan terkejut : " Ana nak ke Mesir ustaz."

Tersenyum tuan guru dan rakan-rakan mendengar jawapan spontan tersebut. Dia pun terus membetulkan cara bacaan dengan memperlahankan sedikit bacaan beliau dengan hadar.

Membaca al-Quran dengan beradab menambah ketenangan yang pasti. Salah satu teknik mententeramkan jiwa ialah dengan membaca al-Quran. 



Sekian.


jika ingin mengajar anak anda dengan cara interaktif dan menarik, boleh cuba dengan bahan yang disedikan oleh DBP.
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.198246557022524.1073741826.186677051512808&type=1

Menyelak al-Quran Helaian Demi Helaian

TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Bermula sejarah penurunan al-Quran kepada Rasulullah saw dengan turunnya Malaikat Jibril.Tatkala itu baginda bersendiri di Gua Hira' beribadah kepada Allah swt. Memang telah diketahui baginda tidak pernah menyembah selain Allah swt termasuklah sembahan kaum kafir ketika itu.

Berada dalam dakanpan Malaikat Jibril sudah tentu memberikan rasa terkejut pada diri Rasulullah saw. Sehinggalah baginda dapat membacakan ayat permulaan daripada surah al-Alaq ini. Inilah dia wahyu yang pertama:-


1. bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang Menciptakan,
2. Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah.
3. Bacalah, dan Tuhanmulah yang Maha pemurah,
4. yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam[1589],
5. Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya.

[1589] Maksudnya: Allah mengajar manusia dengan perantaraan tulis baca

Lima ayat ini membawa maksud yang sangat hebat iaitu pentingnya belajar ilmu dan kewajipan menutut ilmu atas orang Islam lelaki mahupun wanita. Di dalam hadith juga ada menyebut mengenai kewajipan menuntut ilmu.

Apakah rahsia belajar ini? Mengapa tidak disuruh dengan ibadah dahulu? Ini kerana ilmu sangat penting dalam semua perkara. Untuk membuat bangunan perlu pada ilmu. Untuk membuat kenderaaan perlu pada ilmu. Untuk menanam pokok perlu pada ilmu. Segalanya perlu pada ilmu.

Membaca merupakan asas dalam memahami sesuatu. Ayat yang diturunkan oleh Allah swt tidak dapat disangkal mengandungi kehebatannya. Bagi menjadi manusia yang disayangi oleh Allah s.w.t. adalah dengan membacanya.

al-Quran ibarat surat dari pencipta kepada hamba yang lemah. Merupakan modul bagi menghadapi kehidupan yang penuh dengan mehnah ini.  Seorang insan yang inginkan kebahagiaan sudah pasti menggunakan modul yang telah ditetapkan oleh Allah swt.

Bagi mendekatkan diri kepada sang pencipta maka perlu membaca al-Quran helai demi helai. Dan mentadabburnya iaitu memahaminya dengan baik.

p/s  : Bahan belajar mengaji yang menarik.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.198246557022524.1073741826.186677051512808&type=1


Sekian





KISAH DARI BUMI BARAKAH






TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.





Setiap tahun, pasti ada kisah yang menarik yang diceritakan dari bumi barakah ini. Setiap satu cerita samaada yang baik mahupun yang buruk pasti ada rahsia hikmahnya. Sebagai peringatan kepada kepada manusia.

Antara tahun 2005-2006 saya tak berapa ingat seorang sahabat saya telah menceritakan kisah yang terjadi pada dirinya ketika berada di Mekah. Suatu ketika dia sudah tidak mempunyai banyak wang. Saya sudah tidak ingat berapa riyal duit yang ada dalam poket beliau.

Ketika dalam perjalanan menuju ke Kaabah dia didatangi dengan seseorang dan meminta bantuan daripadanya. Apa yang berlaku? Dia telah memberikan semua duit yang beliau ada ketika itu. Lalu terus ke Masjidil Haram.

Beliau duduk memandang Kaabah serta berzikir dan berdoa kepada Allah s.w.t. Tidak semena-mena datang seorang lelaki yang tidak dikenali memberikan wang kepadanya dan terus berlalu. Subhanallah. Maha kaya Allah taala. Sentiasa melihat hambaNya dan tahu keikhlasan hati hambaNya.

Maka benarlah sabda Nabi saw berkenaan persaudaraan antara mukmin.

Sabda Nabi saw
Maksudnya: “Perumpamaan orang mukmin dalam kasih sayangnya, belas kasihannya dan kemesraannya, laksana sebatang tubuh, bila salah satu anggotanya mengadu sakit, seluruh anggota yang lain sama-sama merasa demamnya dan berjaga malam.”

(Hadis riwayat Muslim)


Sabda Baginda lagi:

Maksudnya: “Seorang muslim adalah saudara bagi muslim. Dia tidak boleh menganiaya saudaranya dan tidak boleh pula membiarkan saudaranya teraniaya oleh orang lain. Dan barangsiapa yang membantu (mencukupkan) keperluan atau hajat saudaranya, maka Allah Ta‘ala membantunya pula (mencukupkan) keperluan atau hajatnya. Dan barangsiapa yang melapangkan kesulitan seorang muslim, maka Allah Ta‘ala melapangkan kesulitannya kelak di Hari Kiamat. Dan barangsiapa yang menutup aurat (keburukan) orang muslim, maka Allah menutupi pula keburukannya kelak di Hari Kiamat."

(Hadis riwayat Bukhari)


Sekian, semoga bermanfaat.

p/s Teknik belajar al-Quran yang sangat menarik boleh ke link ini https://www.facebook.com/media/set/?set=a.198246557022524.1073741826.186677051512808&type=1



Wednesday, 18 September 2013

POHON YANG BERBARAKAH

TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.








TAHUKAH ANDA POHON APAKAH INI?
PERNAHKAH ANDA MELIHAT POHON INI?
PERNAHKAH ANDA MENDENGAR CERITA MENGENAI POHON INI?


Inilah pohon yang pernah disebut di dalam sejarah perjalanan Nabi saw ketika mengikuti pakciknya Abu Talib berdagang ke Syam (Syria ).Pertama kali baginda mengembara keluar dari Mekah. Sebelum merekaaa tibaa di Syam mereka telah berhenti berhehat. Buhaira seorang paderi Kristian ketika itu melihat rombongan itu dan perasan satu kejadian pelik melihat awann mengiringi perjalanan rombongan tersebut.

Lalu beliau mennjemput kesemua ahli rombongan ke Majlis beliau. Ketika itu baginda Muhammad saw tidak ikut serta memandangkan baginda masih muda dan bagi menjaga keselamatan barang dagangan ketika itu. 

Buhaira bertanya adakah semua mereka hadir ke majllis tersebut. Mereka memberitahu ada seorang yang tidak ikut serta  iaitu Muhammad s.a.w. Setelah beberapa ketika bertanya soalan kepada Nabi Muhammad saw, Buhaira ingin melihat belakang Rasulullah dan telah ternampaklah Khatamun Nubuwwwah Buhaira ada bertanya kepada Abu Talib akan ikatan beliau dengan Muhammad s.a.w

Abu Talib mengatakan bahawa beliau adalah bapa kepada Nabi Muhammad s.a,w dan disangkal buhaira dengan mengatakan bahawa tidak sepatutnya ayahnya masih hidup . Ia diakui  oleh Abu Talib. Buhaira lalu menasihatkan agar Abu Talib pulang ke Mekah. Jika diteruskan perjalanan, kemungkinan mereka akan membunuhnya. Atas nasihat Buhaira Abu Talib mengupah orang agar membawa Nabi Muhammad kembali ke Mekah dan beliau meneruskan perjalan ke Syam menyempurnakan perniagaan beliau.

Kali kedua Nabi pergi ke Syam adalah ketika membawa barang dagangan Saidatina Khadijah seorang wanita kaya yang telah menawarkan kepada Nabi saw menguruskan perniagaannya di Syam. Ketika itu, Nabi saw telah terkenal dengan kejujuran dan keperibadian baginda yang mulia. Sekali lagi, rombongan melalui dan berhenti berehat di tempat yang sama ketika baginda keluar bersama Abu Talib pada usia baginda 12 tahun. Ketika ini, seorang paderi yang menggantikan Buhaira iaitu Natura telah melihat awan yang menaungi rombongan dari cahaya matahari. Kali ini, Nabi Muhammad saw berehat di satu pohon, dan paderi tersebut dapat melihat dan dan ranting-rantingnya bergerak menaungi Nabi Muhammad saw daripada cahaya matahari.

Berkatalah paderi tersebut kepada Maisarah ketika bertemunya untuk bertanya mengenai Nabi Muhammad saw. Natura menunjukkan kepada Maisarah pokok di mana Nabi Muhammad s.a.w berehat lalu berkata, "Hanya seorang Nabi sahaja yang berteduh di bawah pohon ini."

Maisarah ketika itu memang dapat melihat perkara-perkara pelik ketika bersama Nabi saw dalam perjalanan dagangan tersebut. Keuntungan yang diperolehi ketika itu juga adalah sangat lumayan berbanding dengan pedagang yang lain bahkan keuntungan yang diperolehi melebihi keuntungan sebelum ini. Nabi saw telah menyantuni manusia dengan akhlak baginda saw, kasih sayang baginda, dan keperihatinan baginda terhadap orang miskin.

Inilah dia pokok tempat Nabi saw berteduh. Alangkah hebatnya dan berkahnya pohon ini yang telah melakar namanya dalam sejarah bersama Nabi junjungan kita Muhammad s.a.w. Alangkah beruntungnya pohon ini yang telah bertemu dengan Nabi saw. Alangkah beruntungnya mereka yang dapat melihat dan berdamping dengan Rasulullah saw.







.

wallahu a'lam. Semoga bermanfaat.



Monday, 16 September 2013

SURAH AL-MULK DAN KELEBIHANNYA

TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.


PENDAHULUAN

Indahnya kalam Allah swt tidak dapat diungkap dengan kata-kata. Kalaulah kita dapat menghayati al-Quran sebagaimana orang arab sudah tentu mudah kita mengalirkan air mata keinsafan dan tunduk kepada Allah s.w.t. 

Surah al-Mulk merupakan surah yang ke 67 mengandungi 30 ayat ini adalah  satu surah yang popular pada masyarakat kita. Ia diwahyukan kepada Nabi Muhammad saw sebelum penghijrahan baginda ke Madinah dan ulamak bersepakat mengketegorikannya sebagai Makkiyah.

KELEBIHAN SURAH ALMULK


Hadis yang direkodkan oleh Abu Hurairah RA, telah bersabda Rasulullah saw: Sesungguhnya sebuah  surah dalam quran (yang mempunyai) 30 ayat akan mensyafaat pemiliknya sehinggalah ia diampunkan oleh Allah : (تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ).

Daripada Tsabit, daripada Anas telah berkata: Rasullah SAW telah bersabda: “satu surah dalam Al-Quran akan membela pemiliknyasehinggalah ia memasukkannya ke dalam syurga: (تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ)”

PENUTUP  

Inilah kelebihan yang dapat kita ambil perhatian bagi mengamalkannya. Membaca 30 ayat surah al-Mulk ini mungkin mengambil masa selama 7 minit. 7 minit sehari insyaAllah kita usahakan. Mari kita dengar bacaan surah al-Mulk daripada bacaan Syeikh Saad al-Ghamidi





SEBAIK-BAIK MANUSIA

TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.
Hadith di atas merupakan hadith bagi memberi motivasi kepada kita agar mempelajari al-Quran dan mengajarkannya. 

Maksud hadith daripada Othman bin Affan radiallahuanhu, daripada Nabi saw. Sebaik-baik kamu adalah mereka yang mempelajari al-Quran dan mengajarkannya.

Ini merupakan ruang dan peluang yang diberikan kepada kita untuk menjadi insan terbaik di sisi Allah s.w.t. Jika seorang yang pakar dalam ilmu kewangan dan perniagaan dibayar oleh kerajaan sehingga beribu-ribu ringgit untuk memberikan latihan kepada kumpulan-kumpulan terpilih oleh kerana ilmu yang ada padanya, Allah swt juga membayar "duta" al-Quran. Bagaimana dan bentuk yang bagaimana itu terpulang kepada Allah swt. Di akhirat dengan izin Allah sudah
pasti di dunia mungkin "duta" ini mendapat bayaran tanpa disedari. Mungkin Allah swt memberikan kesihatan, panjang umur, keluarga bahagia dan sebagainya.

Setakat pengalaman saya begitu juga orang-orang lama, tidak pernah seseorang yang mengajar al-Quran hidup susah dan merempat. Usaha yang mereka curahkan sudah tentu dipandang mulia oleh Allah s.w.t kalaupun bukan pada pandangan mata manusia biasa. 

Kalaulah boleh dikira amalan mereka yang mengajar al-Quran dan pada hakikatnya amalan tidak dapat dikira oleh manusia, kalaulah satu surah Fatihah diajarkan kepada seorang murid, cuba bayangkan setiap kali dibaca surah tersebut. Sudah pasti mengalir pahala kepada guru yang telah mengajarkannya surah Fatihah tadi.. Kalaulah begitu, mungkin keluasan syurga sentiasa bertambah dan bertambah berkat hasil mengajar ilmu yang bermanfaat. Bahkan hadith di atas  merupakan satu hadith yang khusus menceritakan tentang kelebihan mereka yang mengajar al-Quran



Marilah kita menjadi seperti mereka bermula dengan mengajar anak-anak di rumah. Ia akan menjadi penyebab mendapat rahmar daripada Allah s.w.t. Merekalah antara jutawan akhirat InsyaAllah.Amin.

RUKUN MEMBACA AL-QURAN


TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.



Terdapat 3 rukun di dalam membaca al-Quran dengan betul sebagaimana yang disebut oleh Imam Ibn Jazari di dalam Matan Toyyibah :


Rukun 1 : Bacaan yang menepati dengan wajah nahu dan kaedah bahasa arab.

Rukun 2 :  Bacaan menepati dengan tulisan resm othmani.

Rukun 3 : Membaca dengan sanad yang sahih. 
Iaitu mengambil bacaan daripada mereka  yang  dipercayai secara talaqqi. Mereka pula telah mengambil bacaan daripada guru mereka yang mana ia bercantum ibarat mata rantai  berkesinambungan bacaannya sehinggalah kepada Rasulullah s.a.w.


Sunday, 15 September 2013

MAKNA AL-QURAN

TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Tidak syak lagi bahawa al-Quran merupakan mukjizat Rasulullah s.a.w yang teragung dan akan kekal sehinggalah hari kiamat. Al-Quran yang diturunkan kepada Nabi saw ini merupakan anugerah yang tidak ternilai berbeza dengan kitab-kitab sebelumnya al-Quran memberikan kelebihan bagi yang membaca dan mengamalkannya.

MAKNA AL-QURAN

Al-Quran dari segi bahasa ialah bacaan. Pengertian ini sebagaimana firma Allah s.w.t di dalam surah al-Qiyamah 



17. Sesungguhnya atas tanggungan kamilah mengumpulkannya (di dadamu) dan (membuatmu pandai) membacanya.
18. apabila Kami telah selesai membacakannya Maka ikutilah bacaannya itu.

Dari segi istilah Alquran  merupakan“Kalamullah yang merupakan mu’jizat yang diturunkan kepada Nabi Muhammad saw,  disampaikan secara mutawatir dan membacanya adalah ibadah”.


KATA-KATA ALLAH

Y al-Quran merupakan kalam Allah dan kata-kata Allah. Bukan direka-reka seperti dakwaan orang kafir. 
Firman Allah s.w.t menidakkan dakwaan mereka:
3. dan Tiadalah yang diucapkannya itu (Al-Quran) menurut kemauan hawa nafsunya.
4. ucapannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan (kepadanya).

MUKJIZAT

Al-Quran merupakan mukjizat terbesar. Dengan mendengar ayat al-Quran ramai yang terpesona dan menganut agama Islam. Kehebatannya tak setanding dengan akal manusia yang lemah sehinggakan para penyair arab mengakui gaya susunannya amat memukau dan mustahil ia datang daripada manusia. Terkedu lidah mendengarnya. Allah swt memberikan peringatan bahawa tidak ada sesiapa pun yang mampu menandingi ayat al-Quran walaupun berkumpul semua manusia dan jin bagi tujuan tersebut.


88. Katakanlah: "Sesungguhnya jika manusia dan jin berkumpul untuk membuat yang serupa Al Quran ini, niscaya mereka tidak akan dapat membuat yang serupa dengan Dia, Sekalipun sebagian mereka menjadi pembantu bagi sebahagian yang lain".


Selain itu, semakin manusia menemukan sesuatu dari segi sains, kita dapati ia menepati apa yang diturunkan di dalam al-Quran. Seperti mana proses kejadian manusia di dalam kandungan ibu, suatu perkara yang menakjubkan penemuan sains membenarkan apa yang telah diturunkan oleh al-Quran di dalam surah al-Mukminun.



12. dan Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari suatu saripati (berasal) dari tanah.
13. kemudian Kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kokoh (rahim).
14. kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging. kemudian Kami jadikan Dia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha sucilah Allah, Pencipta yang paling baik.


REPUBLIKA.CO.ID, Jauh sebelum sains modern menemukan proses pembentukan embrio manusia, pada ke-7 M Alquran telah menjelaskan proses pembentukan embrio manusia. Prof Keith L Moore, guru besar Departemen Anatomi dan Biologi Sel Universitas Toronto pun telah membuktikan kebenaran firman Allah SWT itu.

"Saya tak tahu apa-apa tentang agama, namun saya meyakini kebenaran fakta yang terkandung dalam Alquran dan sunah," papar Moore yang terkagum-kagum dengan kandungan Alquran yang secara akurat menjelaskan perkembangan embrio manusia.
InsyaAllah akan diterangkan secara terperinci pada entry akan datang mengenai perkembangan bayi ini.

DITURUNKAN KEPADA NABI MUHAMMAD S.A.W

Al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w tidak sama seperti mana kitab-kitab yang diturunkan kepada Nabi sebelumnya seperti Nabi Ibrahim a.s, Nabi  Musa a.s, Nabi Isa a.s. dan sebagainya. Kitab-kitab terdahulu diturunkan sekaligus sedangkan al-Quran diturunkan secara bersansur-ansur selama lebih kurang 25 tahun. Kalau kitab Taurat yang diturunkan kepada Nabi Musa a.s berupa Lauh ( kepingan batu ), berbeza dengan al-Quran yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w dalam beberapa keadaan seperti berikut :

1- Melalui mimpi bertemu dengan Malaikat Jibril a.s
2- Malaikat Jibril dalam bentuk asalnya.
3- Wahyu seperti bunyi loceng.( keadaan ini merupakan keadaan yang paling berat Nabi menerima wahyu)
4-Diterima wahyu secara langsung daripada Allah s.w.t tanpa perantaraan Malaikat Jibril a.s
5- Ketika peristiwa Isra Mikraj Nabi telah menerima wahyu secara langsung di hadapan Allah s.wt.

ALMANQULUN BI MUTAWATIRAH

Al-Quran diturunkan dan diwariskan sejak zaman Nabi s.a.w secara Mutawatir iaitu ia diriwayatkan bukan oleh ramai sahabat. Samaada secara penulisan mahupun hafalan. 

MEMBACANYA DIKIRA IBADAH

Banyak hadith yang menggalakkan orang Islam membaca al-Quran yang menerangkan bahawa ia merupakan salah satu bentuk ibadah dan mendapat pahala dengan membacanya. Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w.

قوله - صلى الله عليه وسلم : ( الماهر بالقرآن مع السفرة الكرام البررة والذي يقرأ القرآن ويتتعتع فيه وهو عليه شاق له أجران ) . وفي الرواية الأخرى : ( وهو يشتد عليه له أجران ) 

“Orang yang mahir dalam membaca Al-Qur’an bersama para malaikat yang mulia lagi taat. Dan barangsiapa membaca Al-Qur’an, sementara ada kesulitan (dalam membacanya), maka baginya dua pahala. “ (HR. Bukhari & Muslim)

Kesimpulannya al-Quran bukan sekadar kitab biasa. Ia meliputi emua perkara. Sains, perubatan, sejarah dan sebagainya. Kita adalah umat yang beruntung





BERHENTI KERJA DAN MULAKAN BISNES?

TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.




Jika kita hendak berniaga, maknanya kita sedang mengikut Rasulullah. Rasulullah mengikut bapa saudaranya Abu Talib ke Syam ( Syria ) ketika berusia 12 tahun dengan tujuan untuk berniaga. Beliau  telah mengajar anak saudaranya cara berniaga. Perniagaan yang jujur dan barang yang berkualiti.

Dengan peluang yang terdapat pada hari ini pasti ramai yang cuba untuk berniaga secara sambilan bagi menambah pendapatan isi rumah masing-masing. Persoalannya adakah wajar untuk kita berhenti kerja dan berniaga secara sepenuh masa? Sudah pasti akan terdapat dua jawapan. Setuju atau tidak setuju.

Saya sedang membaca buku Rich Dad Poor Dad sebuah buku karangan Robert Kiyosaki. Menceritakan mengenai pengalaman beliau sendiri. Apa yang saya dapat ( belum habis baca lagi ) beliau menasihatkan agar sekiranya hendak buat bisnes jangan berhenti kerja dahulu. Langkah awal sebelum berbuat demikian ialah perlu memastikan bisnes yang hendak dibuat akan mampu bertahan.

Beliau sendiri bekerja makan gaji dan membuat bisnes secara sambilan sebelum mengambil keputusan untuk berhenti. Kesimpulannya semangat yang tinggi sahaja tidak cukup untuk terjun ke dalam dunia bisnes secara sepenuh masa. Perlu ilmu yang mantap dan kental bagi menghadapi dunia perniagaan.

Sekiranya anda seorang suri rumah dan ingin menambah pendapatan anda, bolehlah belajar buat blog sebagai salah satu langkah awal. Tidak rugi mencuba. Silalah klik ke sini  http://belajarasasblog.blogspot.com/

p/s - Rezeki Allah luas. Allah Maha Kaya  kita perlu minta kepadaNya ,berusaha dan bertawakal InsyaAllah.




IDGHAM MAAL GHUNNAH & IDGHAM BILA GHUNNAH



TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.



HUKUM NUN MATI DAN TANWIN 

TAJUK : IDGHAM MAAL GHUNNAH & IDGHAM BILA GHUNNAH

Pengenalan :

Idgham dari segi bahasa : membawa maksud memasukkan/ 
Idgham dari segi istilah : Menggabungkan bunyi yang bertanda sukun ke dalam huruf berbaris.

Huruf-huruf idgam ada 6 iaitu : (ي رم ل و ن   (يرملون

Soalan  : Kenapakah ia dinamakan dengan Idgham?

Jawapan : Kerana mengidghamkan nun yang sukun atau tanwin ke dalam huruf lam atau ro

Jenis-jenis idgham :

Terdapat dua jenis idgham iaitu 1- Idgham Maal Ghunnah ( Idgham beserta dengung )
                                                2- Idgham Bila Ghunnah  ( Idgham tanpa dengung )


1- IDGHAM MAAL GHUNNAH
     Terdapat 4 huruf Idgham Maal Ghunnah iaitu ي و م ن

Apabila huruf nun yang bertanda mati atau huruf-huruf yang berbaris tanwin datang selepasnya salah satu daripada empat huruf ini ي و م ن  maka akan berlaku idgham maal gunnah.



2. IDGHAM BILA GHUNNAH
 
Terdapat dua huruf idgahm bila ghunnah iaitu ل dan ر 

Apabila huruf  ن yang bertanda mati atau huruf yang berbaris dua atau tanwin bertemu dengan salah satu daripada dua huruf ini ل dan ر maka terjadilah idgham tetapi tanpa dengung. Memasukkan huruf ن yang bertanda sukun dan tanwin ke dalam huruf ل atau ر tanpa keluar dengung.



3- TERDAPAT 4 BENTUK IDGHAM BILA GHUNNAH

 ( أَلَآ إِنَّهُمْ هُمُ ٱلْمُفْسِدُونَ وَلَـٰكِن لَّا يَشْعُرُونَ ) البقرة 12  nun yang sukun  dengan lam

( ذَ‌ٰلِكَ ٱلْكِتَـٰبُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًۭى لِّلْمُتَّقِينَ ) البقرة 2 tanwin dengan lam

 ( ...كُلُوا۟ مِن رِّزْقِ رَبِّكُمْ ...) سبأ 15 nun sukun dengan ro


 ( إِنَّ رَبَّكُمْ لَرَءُوفٌۭ رَّحِيمٌۭ ) النحل 7 tanwin dengan ro




Kelebihan Mempelajari Al-quran
Trainer Kem Tahfiz Al-Quran



FARDHU KIFAYAH DAN FARDU AIN


TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

ILMU FARDHU AIN DAN FARDHU KIFAYAH.

Kifayah dari segi bahasa bermaksud 'mencukupi' dan 'memadai'. Dari segi istilah ia membawa maksud kewajipan yang difardhukan ke atas seluruh umat Islam dengan tujuan untuk menegakkan agama Islam seperti menuntut ilmu al-Quran, ilmu Hadith, menyempurnakan jenazah dan mengajak kepada amar ma’ruf nahi mungkar.

Imam an-Nawawi pula menyatakan bahawa perlaksanaan fardhu kifayah itu dituntut atau dikenakan ke atas semua orang Islam yang mukallaf. Apabila seorang atau sebahagian umat Islam melaksanakannya maka terlepaslah tanggungjawab itu dari seluruh umat Islam.

Menurut Ibn Khaldun manusia tidak dapat hidup sendirian sebaliknya memerlukan kepada satu organisasi kemasyarakatan di mana mereka dapat bekerjasama dalam menjalani kehidupan. Sebagai contoh, manusia memerlukan makanan untuk hidup dan makanan tersebut tidak dapat dihasilkan tanpa melalui beberapa proses yang melibatkan pengemblengan tenaga kerja sesama manusia dan alat-alat tertentu. Oleh yang demikian memiliki kemahiran di dalam hal tersebut bagi memenuhi keperluan masyarakat juga termasuk dalam tuntutan fardhu kifayah.

Pengetahuan terhadap prinsip halal dan haram adalah wajib bagi setiap Muslim kerana dengan itu dia akan mengetahui perkara yang menjadi fardhu ain yang menjadi fardhu kifayah.

sumber dipetik daripada laman web http://www.islam.gov.my 

Saturday, 14 September 2013

SAHABAT - SATU JALAN KE SYURGA

TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.



Maksud sahabat menurut kamus dewan edisis keempat ialah 

1. kawan, teman, taulan: drpd banyak seteru, lebih baik banyak ~; 2. pengikut, murid; ~ nabi pengikut nabi; ~ handai = ~ kenalan sahabat-sahabat; ~ karib sahabat yg rapat (baik); ~ kita (beta) bh tuan (dlm surat raja-raja dahulu); ~ pena sahabat menerusi surat sahaja; bersahabat berkenalan dan berbaik-baik, ber-kawan (dgn), berteman (dgn): kita ~ dgn orang yg baik-baik; Australia dan New Zealand merupakan negara-negara yg ~ baik dgn kita; bagai ~ dgn ular bisa prb kalau berkawan dgn orang yg jahat, lambat-laun dianiayanya juga kita; drpd ~ dgn orang yg bodoh, baik ber-seteru dgn orang berakal prb tidak berfaedah bersahabat dgn orang yg bodoh; bersahabatan berbaik-baik antara satu sama lain; mempersahabatkan memperkenalkan su­paya bersahabat, menjadikan bersahabat (orang yg belum berkenalan); persahabatan perihal bersahabat: ~ kami sudah menjadi begitu erat sekali.

Bertuah sekiranya kita mempunyai ramai sahabat. Aapabila persahabatan terjalin atas sesuatu dasar seperti akidah, minat yang sama, persahabatan boleh terjalin dengan cepat dan erat.

Bahkan di dalam hadith ada menyebutkan bahawa salah satu daripada 7 golongan yang mendapat perlindungan Allah s.w.t di padang Mahsyar salah satunya adalah yang bertemu dan berpisah kerana Allah s.w.t  Bersahabat kerana Allah s.w.t dapat menempah  tiket seseorang  duduk di bawah naungan Allah s.w.t.



“Ada tujuh golongan manusia yang akan mendapat naungan Allah pada hari yang tidak ada naungan kecuali naungan-Nya. Pemimpin yang adil, Seorang pemuda yang menyibukkan dirinya dengan ibadah kepada Rabbnya, Seorang yang hatinya selalu terikat pada masjid, Dua orang yang saling mencintai karena Allah Subhanahu wa Ta’ala, berkumpul dan berpisah karena Allah pula, Seorang lelaki yang di ajak zina oleh wanita yang kaya dan cantik tapi ia menolaknya seraya berkata Aku takut kepada Allah, Seseorang yang bersedekah dengan menyembuyikannya hingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang dinfaqkan oleh tangan kanannya, serta Seorang yang berdzikir kepada Allah di kala sendiri hingga kedua matanya basah karena menangis.” (Shohih Bukhari, Hadits no 620).

Alhamdulillah kita hidup di zaman media sosial berada dalam tahap yang tinggi jika dibanding dulu. Media sosial seperti Facebook, whatsup dan lain-lain banyak memberikan kemudahan beriteraksi dan bersilaturrahim. Bersahabat dan berkasih sayang merupakan fitrah manusia dengan catatan tahu batas pergaulan.

Dulu agak sukar untuk berhubung antara satu sama lain. Kini semuanya advance.Maklumat dapat dengan sangat pantas. Semoga persahabatan yang terjalin sesama kita menjadi asbab mendapat naungan di sisi Allah s.w.t

PENGALAMAN PERTAMA TALAQQI AL-QURAN


TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.



Pengalaman pertama saya membaca dengan Syeikh Hasan Rejab ( dalam gambar di atas ) memang berdebar-debar. Pertama kali nak baca ni. Satu lagi baca berhadapan dengan syeikh atau guru di dalam masjid yang mana ramai pelajar yang sama-sama datang bertalaqqi memang benar-benar menguji keyakinan.
Selain itu terdapat juga jemaah lain yang tidak putus-putus hadir ke Masjid Gazandarah di Shubra ini. Memang budaya arab memang begitu. Solat berjemaah sentiasa. Masjid memang banyak. 

Jadi langkah pertama ketika sampai di Mesir, pelajar-pelajar lama sentiasa memberikan bimbingan kepada kami yang baru agar seintiasa bersemangat dan sabar dalam menuntut ilmu di bumi ambiyak ini. Begitulah keadaannya dapat saya rasai ketika bertalaqqi hadapan Syeikh Hasan  ini.Sebelum membaca dihadapan beliau perlu kuasai terlebih dahulu tajwid. Tajwid mesti dikuasai, kalau tidak jika melakukan kesalahan dalam bacaan bersedialah menebalkan muka kalau-kalau ditegur oleh Syeikh. Suara beliau lantang dan kadang-kadang bila dah ditegur boleh lupa ayat nak baca. 

Saya yakin inilah antara pengalaman manis bagi bekas-bekas pelajar di sini bersama dengan Syeikh Qurra ini Jika teringat pasti tersenyum sendirian.Walaupun syeikh agak keras ( Syadid ) tetapi pelajar-pelajar yang datang dan hadir sentiasa sabar dan akhirnya biasa dengan situasi tersebut. 

Syeikh Hasan Rajab antara Qurra yang telah lama berkhidmat di Maahad Shubra. Mempunyai ramai anak-anak murid samaada dari kalangan Arab, Nigeria dan Malaysia sendiri. Walaupun begitu beliau mudah didekati dan suka membawa anak-anak murid berziarah ke rumah beliau terutama di bulan Ramadhan. Kini syeikh sudah bersara secara rasmi daripada Maahad Qiraat Shubra tetapi khidmat beliau kepada al-Quran diteruskan dengan mengadakan halaqah, kelas dan sebagainya di Masjid. Semoga beliau sentiasa di bawah perlindungan Allah s.w.t.






Friday, 13 September 2013

BACAAN FATIHAH YANG MENYUSUP KALBU

TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.




Surah Fatihah, surah yang biasa kita baca. Terutamanya dalam solat. Sebelum ini kita sudah kenal kesalahan-kesalahan yang biasa dilakukan ketika membaca surah Fatihah. Elok kalau dapat berjumpa dengan mereka yang ahli al-Quran bagi membetulkan bacaan sekurang-kurangnya surah Fatihah kerana ia termasuk dalam salah satu rukun solat.Terdapat dalam satu entri saya sedikit sebanyak mengenai salah seorang Imam yang masyhur iaitu Imam Fahd al-Kanderi. Saya sangat suka dengan bacaan Fatihahnya ini 




Kalau anda telah mahir membaca Fatihah, bolehlah berlatih membaca Fatihah seperti Imam Fahd ini. Begitu menusup kalbu.Subhanallah.

Firdaos Mohd Rawi

Wednesday, 11 September 2013

SEMOGA MENDAPAT HAJI MABRUR

TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.







Musim haji telah tiba lagi. Sejak minggu lepas jemaah haji telah berlepas ke tanah suci bagi menunaikan rukun Islam yang kelima ini. Alhamdulillah pada tahun ini, bapa mertua saya berpeluang menjadi tetamu Allah s.w.t.Sebelum itu telah diadakan kenduri doa selamat bagi meraikan pemergian beliau ke tanah suci. Diketuai oleh Wakdin dan saya diminta menjadi Imam untuk Solat Maghrib. Apa yang menarik perhatian saya ialah ucapan Wakdin sebelum memulakan majlis bacaann Yasin.

Beliau bersyukur dengan kehadiran dan beliau mengucapkan tahniah kepada abah kerana menjadi tetamu istimewa pilihan Allah. Sebab pada tahun ini kouta dikurangkan tetapi ternyata abah antara hamba yang terpilih. Saya akui kenyataan beliau memandangkan di tempat saya juga ada sahabat yang dapat pergi dan telah menghadiri kursus perdana tetapi akhirnya tidak dapat pergi atas masalah kesihatan bapanya. 

Setelah segala persiapan dibuat tibalah masannya Abah meninggalkan kami sekeluarga. Mak tidak dapat ikut kerana masalah kesihatan. Saya rasa abah mungkin ada sedikit terkilan kerana tidak dapat membawa mak bersama untuk kali ini tetapi riak wajahnya menunjukkan beliau redha dengann ketentuan ilahi. Pasti ada hikmah disebaliknya dan itulah perkara yang kita selaku hamba harapkan. Begitu juga dengan mak nampak kekeruhan di situ tetapi beliau tetap redha dengan ketentuan ini.

Pukul 4 pagi abah bertolak diiringi laungan azan beserta doa. Abah merupakan kumpulan terawal kt06 tahun ini dan akan tiba ke Madinah dahulu. Semoga mendapat haji Mabrur. Bagi mereka yang belum daftar haji eloklah sediakan RM1,300.00 dan daftar dengan tabung haji. Segera sebab, mungkin kalau daftar lambat, lambat dapat giliran untuk pergi. Kalau kita ada Rm30,000 mungkin dapat pergi awal jika berdaftar dengan syarikat swasta yang lain.

Kesimpulannnya, mereka yang dapat pergi adalah tetamu pilihan Allah s.w.t . Bukan sebab banyak duit, tubuh sihat dan sebagainya tetapi atas ketentuan oleh Allah s.w.t dan itulah realiti yang dapat kita lihat. Hakikatnya kita usaha yang menentukan segalanya adalah Allah s.w.t.

SEMOGA TETAMU ALLAH MENDAPAT HAJI YANG MABRUR AMIN...

Catatan : Firdaos bin Mohd Rawi

Tuesday, 10 September 2013

TADWIIR

                                                        TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

At-Tadwir

Jenis yang terakhir ini adalah bacaan yang pertengahan iaitu antara tingkatan bacaan Tartil dan Hadar. Namun tetap memelihara hukum-hukum bacaan Tajwid.

Bacaan Tahqiq
             Hadar
            Tadwir

3- Tadwir merupakan bacaan pertengahan antara bacaan Tahqiq dan bacaan Hadar dengan menjaga hukum tajwid.


BACAAN TARTIL



TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Bacaan Tartil  adalah  bacaan yang perlahan-lahan, tenang dan melafazkan setiap huruf daripada makhrajnya yang tepat mengikut hukum-hukum bacaan tajwid dengan sempurna, merenung makna, hukum dan pengajaran ayat. Tingkatan bacaan ini biasanya bagi mereka yang sudah mengenal makhraj-makhraj huruf, sifat-sifat huruf dan hukum-hukum tajwid. Tingkatan bacaan ini adalah yang paling baik dan lebih diutamakan kerana telah sabit dari firman Allah s.w.t yang bermaksud:

“Telah Kami(Allah) membacakannya(Al-Quran)kepadamu(Muhammad)secara tartil” – Surah al-Furqan ayat 32.

Bacaan Tahqiq
            Tartil
             Hadr
            Tadwir




Monday, 9 September 2013

BACAAN TAHQIQ

TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Bacaan Tahqiq merupakan bacaan yang perlahan.Kadar bacaannya lebih kurang Tartil cuma lebih lambat dan perlahan. Apabila membaca al-Quran secara tahqiq ia seperti membetulkan bacaan huruf daripada makhrajnya, menepati kadar bacaan mad dan kadar dengung.

Untuk pengetahuan anda, bacaan ini biasa kita dengar ketika Majlis Bacaan Tilawah al-Quran. Bacaan al-Quran yang dihiasi dengan Tarannum menyebabkan seseorang terpesona dengan al-Quran.Persoalannya, bolehkah bacaan Tahqiq ini dipraktikkan di dalam solat?Jawapannya ialah ianya tidak boleh dipraktikkan di dalam solat.

Sekadar Gambar Hiasan. Johan Qari dan Qariah 2012.

Bacaan Tahqiq
            Tartil
             Hadr
            Tadwir


Monday, 2 September 2013

TINGKATAN-TINGKATAN BACAAN

TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Apa khabar semua? Hari ini saya akan kongsikan kepada anda mengenai tingkatan-tingkatan pembacaan al-Quran. Perbahasan di sini ialah kadar kelajuan bacaan al-Quran dan bukan mengenai tingkatan pembacaan yang berkaitan dengan suara seperti yang terdapat di dalam ilmu tarannum. Adalah penting memahami kadar kelajuan bacaan yang boleh diamalkan bergantung kepada situasi. Kadar kelajuan bacaan perlulah disesuaikan berdasarkan situasi yang berbeza.

Tidak syak lagi bahawa kemampuan mulut manusia di dalam pembacaan al-Quran boleh berubah-
ubah daripada lambat kepada cepat. Begitu juga tidak syak lagi bahawa terdapat tiga jenis kelajuan bacaan yang dapat dikesan dan diamati oleh pendengaran manusia dengan tepat. Pendengaran manusia mampu untuk mengesan dan mengecam bacaan yang berbeza samada perlahan, bacaan yang laju dan bacaan sederhanaiaitu  pertengahan antara bacaan perlahan dan laju.

Pendengaran manusia mempunyai kemampuan dalam mengesan secara  tepat kadar kelajuan bacaan sama seperti kemampuan penglihatan manusia yang dapat mengesan warna merah dengan tepat .Sebagai contohnya sekiranya pada zaman ini komputer memaparkan 1000 warna merah yang berbeza, penglihatan mata mampu membezakan tiga perbezaan warna merah iaitu warna merah, merah gelap, merah cair dan sebagainya.Begitu juga warna biru, biru pekat dan biru cair. Pendengaran juga mempunyai kelebihan yang serupa yang mana dapat mengesan bacaan yang perlahan, laju dan pertengahan ( tidak terlalu cepat dan tidak terlalu lambat )

Tingkatan Bacaan al-Quran adalah seperti berikut :-

1-At-Tahqiq
2-Al-Hadar
3-At-Tadwir
4-At-Tartil



HARGA MINYAK NAIK?

TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Minyak naik lagi. 20 sen. Sudah tentu hangat isu ini bermain di media sosial terutamanya di Facebook. Semua orang komen. Ada yang mengutuk dan sebagainya, dan ada juga yang berdiam diri. Bagi mereka yang kelas pertengahan dan miskin terutama pengguna kenderaan sudah pasti berada di stesyen minyak bagi memenuhkan tangki kenderaan.

Apa yang boleh dibuat dalam situasi ini?

Pelbagai pandangan dan pendapat dilontarkan bagi menghadapi kesan kenaikan harga minyak. Ada yang memberi cadangan berjimat. Bersabarlah atas dugaan ini. Belajarlah cara menguruskan wang. Walau apa sahaja pandangan dan pendapat , setiap orang pasti berbeza situasi dan kondisi keadaan mereka. Ada yang gaji tak kurang RM3,000 tetapi mempunyai tanggungan yang banyak. Komitmen untuk bayar kereta, rumah, dan sebagainya. Bagi yang berpendapatan rendah mungkin lebih merasai gawatnya situasi ini. Kos perkhidmatan lain juga kemungkinan akan naik.

Kesimpulannya semua akan merasai kesan dari kenaikan ini. Saya bukanlah pakar ekonomi.. Belajar dulupun tak dapat nak tackle sabjek ni. Tapi secara logik dari pengalaman lalu ia akan berlaku. Kenaikan harga barang. Jadi apa yang boleh kita buat dalam situasi ini?

Kalau ikut orang yang berjaya berjimat mungkin pilihan yang kedua. Pertama mesti mencari peluang dan ruang bagi menambah pendapatan sampingan bagi menampung kos kehidupan selain menambah aset.

Kalau diikutkan perbincangan isu ini akan berlarutan namun, dalam situasi ini, kita hanya mampu melakukan sesuatu dengan mencari peluang dengan berniaga secara kecil-kecilan dan sebagainya. Di sini bagi mereka yang merupakan suri rumah sepenuh masa, saya boleh cadangkan anda berniaga secara online. Langkah pertama adalah mengikuti kelas asas blog daripada orang yang berpengalaman seperti Puan Masayu Ahmad. Untuk tahu lebih lanjut tentang akademi bekerja dari rumah boleh masuk di sini http://akademibekerjadirumah.blogspot.com/  jika  anda berminat untuk menjadi surirumah yang mampu dan berjaya dalam perniagaan online.

Semoga kita sentiasa menjadi hamba Allah yang bersyukur di atas rezekinya Insya Allah.

Semoga bermanfaat

Sekian

Firdaos mohd rawi