Wednesday 23 October 2013

MEMINTA-MINTA TETAPI TIDAK TAHU APA YANG DIPINTA

Teks : Firdaos Bin Mohd Rawi


بسم الله الرحمن الرحيم



           Memang indah hidup sebagai seorang Muslim. Kita mempunyai kelebihan terutama ketika kita berada di dalam kesusahan. Kita mempunyai Allah untuk meminta agar segala yang diharapkan dapat kita capai. Mohon untuk rezeki, jodoh, kejayaan kesihatan dan segalanya. Sehinggalah dalam keadaann perang seperti firman Allah swt.


Ÿ
      Dalam ayat di atas Allah swt memberikan jaminan dan ketenteraman kepada Muslim agar tidak berputus asa kerana Allah swt tempat mengadu dan meminta.      

Ketika kecil kita diajar bagaimana berdoa untuk menerangkan hati agar mudah mendapat ilmu. Berdoa memohon keberkatan rezeki yang dikurniakan oleh Allah s.w.t. Terkadang doa yang kita baca tidak lebih hanya sekadar doa bahasa arab tanpa difahami maksud dan erti sebenarnya. Terkadang salah sebutan sehingga berubah sedikit maknanya.

    Suatu  ketika penulis membaca buku yang menarik karangan Ustaz Hasrizal Abdul Jamil iaitu RINDU BAU POHON TIN. Terbaca mengenai pengalaman beliau ketika tawaf terdengar doa daripada satu jemaah haji. Doa yang dipanjatkan kehadrat Allah swt dalam Bahasa Arab terdapat kesalahan yang membawa makna " Ya Allah keluarkan kami daripada kegelapan kepada Neraka ". Semoga kita diselamatkan Allah swt daripada azabnya.

    Berdoa di dalam bahasa yang difahaminya dengan  hati  lebih baik daripada meminta tanpa faham. Memohon kepada Allah swt  raja segala bangsa dan bahasa tidak menyebabkan doa tertolak hanya kerana berdoa dalam bahasa selain bahasa Arab.

Kesimpulannnya doa yang dipohon dengan mengikut adab dan bersabar maka kita tidak akan kecewa.


     

No comments:

Post a Comment