Saturday 1 May 2021

Kekeliruan Tentang Penulisan al-Quran

 Saya mencari penulisan saya berkenaan penulisan al-Quran di blog saya. Tentang sejarah penulisan al-Quran. Rupanya tiada entry di sana tentang penulisan al-Quran.

Saya nak copy dan paste di sini. Tak jumpa. Jadi saya tulis sahaja di sini. Kenapa saya cari? Saya perasan ada sedikit kekeliruan tentang sejarah penulisan al-Quran. Mungkin ada yang terkeliru bahawa tiada penulisan al-Quran berlaku di zaman nabi dan percaya bahawa pada zaman nabi al-Quran hanya dijaga secara hafaz terus di dalam dada para sahabat. Hakikatnya, penulisan al-Quran telah berlaku sejak zaman nabi lagi. Setiap wahyu yang diturunkan ketika itu terus ditulis oleh para penulis wahyu yang telah dilantik oleh nabi antaranya Abdullah ibnu Saad, Uthman ibnu Affan, Ali ibnu Abi Talib, Ubai ibnu Kaab, Zaid ibnu Thabit dan Muawiyah ibnu Abi Sufyan. Cara tulisan ayat al-Quran ketika itu adalah ia ditulis di pelepah tamar, tulang unta dan tulang kambing yang telah disamak. Juga pada potongan kayu dan ketulan batu. Jadi selain ayat al-Quran dipelihara di dada-dada para sahabat dengan secara hafazan, ia juga dipelihara dengan tulisan-tulisan sahabat yang telah ditugaskan oleh Nabi sollallhu alaihi wasallam. Dan ketika itu, hanya wahyu berupa al-Quran sahaja ditulis. Wallahu a'lam. #Firdaosrawi

1 comment: