Saturday 17 November 2018

PEMBUNUH CITA-CITA

بسم الله الرحمن الرحيم


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Teks : Firdaos B. Mohd Rawi

Hari ini saya terbaca satu kata-kata dari seorang jurulatih penulisan.

"Kesempurnaan menghalang anda daripada mencuba. Mulailah di suatu tempat, dan kemudian tambah baik. Anda tidak boleh memikirkan semua benda dahulu dalam fikiran anda."

Benar, baru saya sedar, selama ini yang menjadi penghalang kepada saya dalam banyak hal. Banyak perkara yang dirancang tak jadi nak buat. Sebab rasa kita buat tak sempurna. 

Pernah pergi travel yang jadi tanpa rancang? Ada yang rancang tak jadi?


Ada masa, kita tak jadi nak buat sesuatu sebab rasa tak sempurna pada pandangan orang lain.

Dan hakikatnya, kita memang tidak sempurna. Bagaimana orang yang tidak sempurna pada pandangan mata kita, mereka menerima diri mereka dengan baik sekali. Dan itu menjadikan mereka lebih hebat dari insan yang sempurna.


Nak menulis tak jadi sebab tiada komputer yang canggih. Dan berapa ramai penulis bermula dengan komputer lama dan juga typewriter?

Pernah dulu di Mesir, "Maaf kami tak dapat masukkan tulisan anta dalam majalah."

Menghirup teh panas yang masih berasap, betul memberi nikmat ketika musim sejuk. Berbandign mendengar kata-kata itu.

Tanpa sedar ia membunuh cita-cita. Saya juga perlu ubah cara fikir saya selepas ini. Jangan mengharapkan kesempurnaan. Kita tidak sempurna. 


Pesan guru, "Try and adjust."


Imam Hafs
Terus melangkah, sampai garisan penamat.

No comments:

Post a Comment