Thursday 20 December 2018

ANDA TIDAK PERLU TAHU HURUF HIJAIYYAH UNTUK MEMBACA ALQURAN

بسم الله الرحمن الرحيم


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Teks : Firdaos B. Mohd Rawi

Gambar : Google

Bila kita mula sekolah benda asas kita belajar adalah ABC. Begitu juga masa kita mula belajar mengaji kita belajar 29 huruf hijaiyyah. Sebab dengan asas ini baru kita boleh membaca. 

Kita berpandangan bahawa dengan kuasai huruf ini barulah kita boleh baca al-Quran.
Jadi orang yang tidak kenal huruf tidak boleh membaca al-Quran.
Sebab kita pegang ia adalah perkara asas. Ia betul. Namun, boleh atau tidak anak kecil atau kita tidak kenal huruf namun boleh baca al-Quran?

Sudah tentu boleh. Macam kueh atau roti canai, asas nak dapat makan mesti tahu cara nak uli. Kalau kita belajar buat sendiri, boleh cuma lambat sikit nak dapat.
Tapi kalau tak tahu pun kita tetap boleh makan. Kita pergi kedai mamak kita beli. 

Dan begitulah apabila anak kita, kita hantar mereka ke kelas mengaji. Dengan ustazah di hujung kampong contohnya. Atau rumah di sekitar taman. Untuk belajar asas sebelum dapat baca al-Quran. 

Ali Ba Ta. Namun sebelum asas tu dikuasai, kita boleh dah ajar mereka baca al-Quran dengan tidak perlu melihat al-Quran. Macam surah Fatihah yang kita pernah hafal dulu. Sedar tak sedar kita boleh je baca. Hasil ulang bacaan mak ayah kita sebelum tidur.


Zaman para sahabat dulu, tidak ramai yang boleh membaca. Majoriti ulamak berpandangan bahawa Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam tidak boleh membaca. Dan ia bukan suatu penghinaan. Kerana ia bagi menolak dakwaan orang kafir yang nabi belajar al-Quran dengan orang lain. Jadi dengan Nabi tidak boleh membaca, secara logik, dakwaan itu telah tertolak.

Sahabat Nabi sebahagian besar dari mereka tidak boleh membaca. Mereka terus simpan di dalam dada-dada mereka. Walau ketika itu, al-Quran yang ada bukan seperti sekarang ia ditulis atas kulit, atas tulang dan sebagainya. Tidak terkumpul seperti sekarang.

Jadi al-Quran tertulis di dalam dada-dada mereka dengan cara dengar dan terus hafaz dan juga ditulis di atas lembaran-lembaran oleh sahabat yang telah ditugaskan untuk menulis wahyu seperti 

TETAPI Bagaimana mereka yang buta huruf boleh membaca al-Quran?

Jawapannya, mereka mendengar dari Nabi atau dari sahabat yang telah mendengar dari Nabi dan terus dihafaz dalam hati mereka.

Baca al-Quran ini boleh sahaja samaada dengan melihat al-Quran ataupun tanpa lihat. 

Bolehkah kita buat begitu dengan anak-anak kita?

Boleh. Mulakan dulu dengan surah-surah pendek. Contoh Surah Al-Fatihah. Surah al-Ikhlas dan sebagainya.

Pepatah arab ada mengatakan, Belajar di waktu kecil bagai mengukir di atas batu. Belajar di waktu tua seperti menulis di atas air.



Imam Hafs

No comments:

Post a Comment