Saturday 6 December 2014

PERKONGSIAN KETIKA KEM TAHFIZ DAN SMART SOLAT 2014

Teks : Firdaos Mohd Rawi

Gambar : Simpanan Peribadi


بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Satu perkongsian bersama peserta Kem Tahfiz pada kali ini ialah mengenai kisah Nabi Yusof alaihissalam. Antara Nabi dan Rasul yang biasa dititpkan kisahnya samaada kepada muda mahupun kepada yang tua. 

Ia mempunyai pengajaran yang sangat banyak. Dan ia merupakan kisah Nabi yang dikisahkan dengan secara terperinci kisahnya daripada kecil sehinggalah dewasa.

Antara yang saya kongsikan adalah berkenaan dengan keturunan Nabi Ya'qub ayah kepada Nabi Yusof.




Lea dan Rakhel adalah adik beradik. Syariat ketika zaman Nabi Ya'qub alaihissalam membenarkan perkahwinan antara dua beradik di dalam satu masa. Berbeza dengan syariat kita ummat Muhammad saw tidak boleh berkahwin dengan dua saudara di dalam satu masa.

Yusuf dan Bunyamin merupakan adik beradik daripada isterinya Rakhel. Ketika lahirnya Bunyamin, Rakhel meninggal dunia. 

Masih ingat kisah mimpi Nabi Yusuf alaihissalam? Ya mimpi sebelas bintang, matahari dan bulan yang sujud padanya. Apabila dikisahkan mimpinya kepada Nabi Ya'qub, baginda berpesan kepada Yusuf agar tidak menceritakan mimpi tersebut kepada saudaranya yang lain.

Ketika itu, rasa dengki dan irihati mereka terhadap Yusuf sangat menebal. Mereka merasakan ayah mereka Ya'qub lebih menyayangi Yusuf. Mereka telah merancang untuk melakukan sesuatu kepada Yusuf.

Apa yang berlaku? Bermulalah pengembaraan Yusuf yang mana ketika itu berusia 12 tahun.

Akan bersambung.....



Kelebihan Mempelajari Al-quran

No comments:

Post a Comment