Tuesday 21 January 2014

KELEBIHAN MEMPELAJARI AL-QURAN

TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

GAMBAR : GOOGLE

Kelebihan Mempelajari Alquran



بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.



Alhamdulillah. Telah lama rasanya tidak menulis di blog ini. Pada hari ini saya ingin menyentuh tentang salah satu kelebihan mempelajari al-Quran.

Tidak syak lagi al-Quran yang merupakan mukjizat teragung ini akan kekal sehingga hari kiamat. Apa sahaja yang berkaitan dengan al-Quran pasti mempunyai kelebihan-kelebihan yang pelbagai.

Pahala, kelebihan, darjat akan bertambah dengan sebab al-Quran. Antara perkara yang dilihat dan beroleh pahala sebagaimana tersebut di dalam hadith

Daripada Aisyah bahawa Rasulullah bersabda: “Melihat pada tiga perkara adalah ibadah. Melihat wajah ibu bapa, melihat al-Quran dan melihat lautan.” – (Riwayat Abu Nuaim) dan ditambah dengan “Melihat Ka’abah”. (Riwayat Abu Daud).

Salah satu lagi kelebihan yang dikurniakan apabila membaca al-Quran ialah

Diriwayatkan hadith daripada Abi Zarr (r.a) berkata: ‘Telah bersabda Rasulallah sollollahualaihi wasallam kepada aku: ‘Wahai Aba Zarr! Nescaya sungguh berpagi-pagi engkau belajar satu ayat daripada Kitab Allah azza wajal (yakni, al-Quran, atau ilmu al-Quran), lebih baik bagi engkau dari jika engkau bersolat sunat 100 rakaat. Dan nescaya berpagi-pagi engkau belajar satu bab daripada ilmu (al-Hadith), (sama ada) engkau beramal atau tidak beramal dengannya, lebih baik dari jika engkau bersolat sunat 1,000 rakaat.’ [Hadith sahih ibnu Majah]

Dengan mempelajari satu daripada ayat Allah swt, seseorang memperolehi kelebihan melebihi solat sunat 100 rakaat. Untuk solat sunat lapan rakaat sahaja sudah agak berat. Memang berat kecuali bagi orang yang khusyuk. Bagi mereka yang memang sudah dapat sampai pada kekhuyukan solat, 1000 rakaat pun terasa ringan.

Tetapi bagi kita yang tidak sampai pada taraf itu, kita boleh mengambil kelebihan daripada al-Quran.
Belajar satu daripada ayat al-Quran mendapat kelebihan melebihi 100 solat sunat. Jika belajar dua ayat atau sepuluh ayat maka pahala kebaikan yang disediakan oleh Allah swt sudah pasti berganda-ganda. Inilah kelebihan al-Quran yang merupakan mukjizat agung ini.

Semoga bermanfaat

Kelebihan Mempelajari Al-quran

No comments:

Post a Comment