Sunday 27 October 2013

KESALAHAN TERTUKAR HURUF

Teks : Firdaos Bin Mohd Rawi



بسم الله الرحمن الرحيم





           Malaysia merupakan antara negara yang kaya dengan budaya. Kepelbagaian kaum yang terdapat di Malaysia ini merupakan sesuatu yang unik dan dikagumi oleh negara luar. Bahkan kita juga pasti kagum dengan kehebatan orang Negeri Sembilan yang mampu makan lada seperti ulam. 

       Perbezaan bahasa juga adalah satu kekayaan kepada negara kita. Pahang sendiri mempunyai loghat yang berbeza. Mengikut aliran Sungai Pahang kata orang tua-tua. Perbezaan loghat ini juga berlaku di dalam Bahasa Arab. 

      Berimamkan Imam Arab Mesir yang terkesan dengan  loghat bahasa mereka kadangkala menjentik hati kami. Huruf jim dalam bahasa pasar Arab Mesir ditukar kepada ga. Apabila mendengar bacaan اذا جاء tertukar huruf jim kepada ga memberikan kesedaran bahawa arab juga mempunyai masalah sebutan huruf.

     Pada entry kali ini ingin saya kongsi kesalahan yang berlaku dalam surah alfil. Ini kerana surah alfil merupakan antara pilihan bacaan imam di dalam solat. Perlu berhati-hati ketika menyebut huruf ta di dalam kalimah 
yang bergaris di dalam ayat dua di atas. Kebiasaan yang tidak perasan ialah membaca huruf ta dengan huruf to. Daripada tadhlil menjadi todlil. Di dalam al-Quran terdapat banyak kalimah yang boleh berlaku kesalahan sebutan huruf seperti dalam kalimah tersebut. Salah satu teknik untuk selamat daripada kesalahan berikut ialah membaca di hadapan guru yang mahir. 



No comments:

Post a Comment