Tuesday 8 October 2013

MENCARI TITIK PERTEMUAN

Teks : Firdaos Bin Mohd Rawi



بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

        Sewaktu mendengar ceramah Ustaz Abdullah Khairi yang mengetuai Jemaah Haji memang menyentuh hati saya. Menceritakan mengenai sepasang suami isteri yang mengerjakaan haji.

         Usia perkahwinan saya bersama isteri tersayang sudah masuk tahun yang keenam. Saya fikir sudah sampai masanya untuk mencari satu lagi titik pertemuan antara kami. Walaupun dalam banyak perkara kami berkongsi minat yang sama. Menambah hobi yang boleh dikongsi bersama. Kebetulan saya terlihat Bengkel Khat Diwani Anjuran Jabatan Warisan Negara  dan Persatuan Seni Khat Kebangsaan di status seorang pengamal Khat.

       Mengambil keputusan untuk membawa isteri sekali untuk pergi mengikuti bengkel tersebut. Semoga ini juga merupakan titik pertemuan antara kami. Jumlah yang hadir memang ramai. Jangkaan seratus menjaadi dua ratus. Urusetia memang bagus Bersedia melayan keperluan peserta dengan baik. Saya bagi markah penuh. Makanan pun sedap dan cukup.

      Kursus yang agak santai dan kami seronok sebab mampu sedikit sebanyak mengambil ilmu daripada pakar khat daripada Persatuan Seni Khat Kebangsaan. Kebetulan salah seorang dari mereka merupakan sahabat yang sama tempat belajar ketika di Mesir dahulu.


      Apa yang lebih menarik ialah ada pertandingan menulis kalimah basmalah. Saya akur dan sedar tulisan saya belum berseni. Dua puluh hadiah telah disediakan dan akhirnya nama kami antara nama yang tidak dipanggil sebagai pemenang.  Tapi tidak mengapa, sebab ini merupakan titik pertemuan kami yang baru.

    Sebelum pulang kami sempat menghadiahkan nama bertulisan Khat Diwani kepada diri kami sendiri. Begitu juga diabadikan nama anak-anak kami hasil karya Mohammed Maimun bin Abdurrahman.

   



No comments:

Post a Comment