Wednesday 30 October 2013

MELAGUKAN BACAAN AL-QURAN

TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم


               Al-Quran yang diturunkan kepada manusia merupakan kitab yang istimewa. Mententeramkan jiwa. Menjentik hati-hati. Sejarah melakarkan ramai yang memeluk Islam selepas mendengar beberapa ayat daripada Al-Quran. Saidina Omar Radiallahu Anhu. Antara insan yang dilembutkan hati selepas mendengar surah Toha. Ada yang jatuh hati dan terpaku hanya mendengar ayat al-Quran yang berkaitan dengan kajian yang dijalankan.
           
               Tejasen, seorang profesor daripada Thailand yang mempunyai kepakaran dalam bidang kulit menemukan ayat yang menakjubkan.

”Sesungguhnya orang-orang yang kafir kepada ayat-ayat Kami, kelak akan Kami masukkan mereka ke dalam neraka. Setiap kali kulit mereka hangus, Kami ganti kulit mereka dengan kulit yang lain, supaya mereka merasakan azab. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” (QS. An-Nisa: 56)

              Persoalan.Adakah perlu melagukan ayat al-Quran ketika membacanya? Terdapat di dalam Sunan An-Nasa’i dan Ad-Darimi serta Al-Mustadrak Al-Hakim dari Barra’ Radhiyallaahu ‘anhu berkata: “Saya mendengar Rasulullah Shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

(حَسِّنُوْا الْقُرْآنَ بِأَصْوَاتِكُمْ فَإِنَّ الصَّوْتَ الْحَسَنَ يَزِيْدُ الْقُرْآنَ حُسْنًا)
“Baguskanlah Al-Qur’an dengan suaramu, karena suara yang bagus menambah keindahan Al-Qur’an.


           Al-Quran itu indah dan bertambah indah dengan bacaan suara yang bagus. Memperindahkan pembaca yang membacanya.

Dalam Sunan Abi Daud dari Abu Lubabah Radhiyallaahu ‘anhu bahwa Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
( لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يَتَغَنَّ بِالْقُرْآنِ )
“Bukan dari golongan kami orang yang tidak melagukan Al-Qur’an.”

An-Nawawi mengisahkan dari Jumhurul Ulama bahawa makna “lam yataghanna” adalah yang tidak membaguskan suaranya ketika membaca Al-Qur’an.
                 
             

1 comment:

  1. terima kasih kerana menyediakan blog ini.... sangat membantu.... izinkan saya menggunakan isi kandungannya untuk mempelajari Al Quran... moga Allah memberi ganjaran yg setimpal kpd tuan

    ReplyDelete