Monday 4 November 2013

INSPIRED STORY

TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google





بسم الله الرحمن الرحيم


Tahun 2009 merupakan tahun kedua saya menjadi guru. Bukan mudah untuk menjadi guru yang berkualiti. Oleh sebab itu kursus demi kursus diadakan bagi meningkatkan pengetahuan dan kemahiran guru. Pentingnya pengisian terutamanya yang melibatkan motivasi adalah baik bagi mengekalkan momentum yang positif.

Brian Tracy di dalam bukunya NO EXCUSES! pernah menceritakan perihal seorang lelaki yang hadir ke seminar beliau ketika di Seattle.  Lelaki tersebut datang bertemu berhadapan dengan beliau dan mengatakan, "apabila tuan menggalakkan kami untuk membeli CD Audio kepunyaan tuan, sepatutnya tuan memberitahu kami mengenai semua perkara yang sebenarnya." jawab Brian Tracy dengan persoalan "Apa yang tuan maksudkan.?"

Lelaki tersebut memberitahu beliau bahawa beberapa tahun sebelum itu dia pernah menghadiri seminar yang Brian Tracy anjurkan. Dia telah mengaplikasikan setiap tips dan nasihat yang diberikan sambil membeli CD audio beliau. Lelaki tersebut berjaya menjadi jurujual terbaik di syarikatnya. 

Selepas itu lelaki tersebut mengatakan pendapatannya tidak bertambah. Brian Tracy bertanya kepada lelaki tersebut apa yang dia lakukann dalam masa dua tahun pendapatan tidak bertambah. Lelaki tersebut terkejut dan mengatakan bahawa dia berhenti daripada membaca buku dan mendengar motivasi dan tidak hadir seminar.

Begitulah benarnya sabdaan Nabi saw yang mengatakan bahawa manusia yang tidak mendengar tazkirah atau peringatan melebihi tiga hari akan keras hatinya. Al-Quran juga menekankan bahawa berilah peringatan kerana peringatan itu memberi manfaat kepada orang beriman.

Jadi pada tahun 2009 ketika menghaadiri saatu kursus terdapat seorang pembentang yang menayangkan satu video di akhir pembentangan beliau. Pertama kali melihat video tersebut benar-benar memberi suntikan inspirasi dalam jiwa saya. Sangat hebat.









Sekiranya anda ingin mendapatkan inspirasi untuk memulakan bisnes atau bekerja dari rumah  anda boleh sertai http://akademibekerjadirumah.blogspot.com/ . 


No comments:

Post a Comment