Monday 29 September 2014

LULUS ATAU TIDAK TEMUDUGA

Teks : Firdaos Mohd Rawi

Gambar : Carian Google




بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani


Temuduga
Gambar sekadar hiasan


Alhamdulillah syukur kepada Allah swt atas peluang dan ruang yang diberikan. Sebulan yang lepas saya telah ditawarkan temuduga Hadiah Latihan Persekutuan dan cuti belajar bergaji penuh untuk sambung belajar.

Salah satu syarat yang perlu di bawa ketika temuduga adalah proposal. Proposal untuk buat kajian ilmiah yang perlu dibawa ketika temuduga merupakan salah satu item yang akan ditanya. Apa kajian yang hendak kita buat. Metodologi yang hendak digunakan ketika kajian dan perkara yang berkaitan dengan proposal.

Saya sememangnya lemah dalam membuat proposal ni. Mujur ada beberapa rakan yang sudi membantu. Walaupun begitu semuanya bergantung kepada rezeki juga. Saya berjaya hadir temuduga dengan harapan akan dapat tawaran HLP tersebut. Dalam 12 orang yang ditemuduga berkemungkinan dua orang sahaja yang akan ditawarkan.

Apa yang kita boleh lakukan adalah menyerahkan segalanya kepada Allah swt. Samaada dapat atau tidak berbaik sangka dengan Allah swt merupakan jalan yang membuat hati itu redha dan tenang.

 {وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.



 Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak Mengetahui. Jika kita berdo'a kepada Allah maka kita harus meminta agar kita diatur oleh Allah. Kita harus meminta apa yang baik menurut Allah. Bukan menurut kita karena mungkin saja sesuatu menurut kita adalah baik tapi kenyataannya tidak. 


Kelebihan Mempelajari Al-quran

No comments:

Post a Comment