Monday 8 July 2013

Andai Ini Ramadhan Terakhir.....NASIHAT BUAT DIRIKU

TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Ahlan wasahlan ya Ramdhan. selamat datang wahai Ramadhan . Bulan yang penuh rahmat ini. Kita akan mula berada dalam kem ibadah yang bertujuan kita sampai pada kemuncak ketaqwaan kepada Allah. Kalau diikutkan sudah tentu kita telah berjaya kerana kem ini saban tahun pasti akan kita join. Yang dah berumur 50 tahun lebih kurang 40 tahun lebih sudah bersama dengan Ramadhan. 

Semangat yang berkorbar jangan biarkan terpadam lagi?

Jangan masih sama.  Malam pertama terawih semangat. Imam baca 1 juzuk boleh tunggu.  Jangan masuk hari kesepuluh habis lapan rakaat pekena teh dengan kawan-kawan se-lapan rakaat terawikh.

Target Khatam al-Quran mesti tunai.

Sudah berapa kali  khatam al-quran? Masa kecik-kecik kena habiskan sebab mak suruh. Sebelum nikah mesti abiskan sebab ada majils khatam sebelum hari akah nikah. Sekarang meti niat daripada lubuk hati dan  dengan kehendak diri  sendiri? Khatam sekali sudah cukup?
Ada yang berpendapat sudah habis baca sekali sudah cukup. Sangat rugi kita kalau kita buat macam tu dengan al-Quran sebab ganjaran Allah sediakan sangat banyak bagi ummat Muhammad yang menjadi cita-cita Nabi Musa alaihissalam untuk menjadi ummat Muhammad saw kerana kelebihan kurniaan Allah kepada ummat ini.


Kesimpulannya dengan memeringatkan diri andai ini Ramdhan terakhirku , dapat memberikan dorongan yang hebat sebagaimana hebatnya Imam Assyafie dengan al-Qurannya dan ibadahnya. 

amin ya rabbal alamin.



Sekian , Wasalam.

Firdaos mohd rawi


No comments:

Post a Comment