Sunday 14 July 2013

Imam Hafs An A'sim

TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Mari kita kenali secara ringkas siapakah Imam Hafs di mana kita mengamalkan cara bacaannya.

                              Nama Imam Hafs ialah Hafs Ibn Sualaiman Ibn al-Mughirah Ibn Abi Daud al-Asadi al-Kufi. Lahir pada tahun 90 hijrah dan meninggal dunia pada tahun 180 hijrah.،Kuniyahnya Abu Omar.  Beliau adalah anak tiri kepada Imam 'Asim. Beliau mengambil bacaan daripada  Majoriti anak murid Imam 'Asim yang paling mengetahui berkenaan Qiraat 'Asim ialah Imam Hafs. Keperibadiannya amat dipercayai ( thiqah.)

Ada kajian yang menyatakan bahawa sebanyak 95% daripada Umat Islam yang membaca riwayat ini.
Telah berkata Addani : beliau (Hafs) yang telah mengambil bacaan 'Asim dan menyebarkannya kepada orang ramai. . Beliau telah pergi ke Baghdad dan membaca dengan bacaan tersebut, dan pergi ke Mekah dan membaca dengan bacaan Imam 'Asim.

Berkata : Berkata Yahya bin Muayyin : Riwayat yang soheh yang diriwayatkan daripada Qiraat 'Asim adalah Hafs.

          Beliau juga mempunyai ingatan yang kuat dan mantap. Beliau sentiasa berulang alik antara Baghdad , Mekah dan Kufah dengan tujuan mengajar Qiraat ‘Asim. Mungkin inilah sebab mengapa Qiraat ini tersebar luas dan ramai orang Islam yang mengamalkan Qiraat A’sim. Berbeza dengan Qurra yang lain pada kebiasaannya mereka akan mengajar Qiraat di sekitar tempat mereka menetap sahaja seperti Imam Ibn Kathir yang mengajar Qiraat beliau di Mekah.


Sekian , Wasalam.



Firdaos mohd rawi



1 comment: