Friday 23 November 2018

AYAH MULA BERNIAGA

بسم الله الرحمن الرحيم


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Teks : Firdaos B. Mohd Rawi 

Ayah ambil keputusan untuk pencen awal. Kami tidak tahu kenapa. Dan kami juga kecil lagi untuk bertanya soalan itu.

Setelah beberapa lama ayah duduk di rumah, ayah pernah bersama dengan kawannya menyewa di satu rumah kedai di area Kota Kemuning, Shah Alam.

Saya ingat lagi ayah akan keluar pagi dan balik malam hari. 


Tapi akhirnya ayah dan kawannya terpaksa tutup kedai. Saya kira dulu tidak sama seperti hari ini. Kalau dulu, siapa yang nak bantu usahawan baru seperti ayah? Tiada.

Sekarang ramai sahaja orang yang kita boleh bertanya dan berguru. Banyak kelas-kelas yang dibuat oleh orang-orang hebat dalam industri. Yang dah berjaya dan yang dah belajar liku-liku yang boleh dielak.

Bagimana sistem yang boleh digunakan agar walau tidak berada di restoran, operasi boleh berjalan seperti biasa.

Bagaimana nak uruskan akaun dan sebagainya.

Jadi bila ayah letakkan kepercayaan kepada pekerjanya untuk beli barang basah dan sebagainya, rupanya ia tidak seperti yang diharapkan.

Habis duit disapunya sedikit sedikit. Menjadi antara punca perniagaan tiada untung dan semakin rugi. Akhirnya ayah terpaksa menutup kedai dan menanggung rugi.

Begitulah ayah. Jiwanya untuk berniaga sangat tebal. Mungkin kerana arwah atuk dan juga adik beradik ayah yang lain. Mungkin dulu jika ada kursus perniagaan seperti hari ini, ruang untuk melakukan kesilapan seperti itu boleh dikecilkan.

Walaupun ayah pada pandangan orang tidak berjaya, dia tetapi adiwira di hati kami anak-anaknya.


Imam Hafs

 


No comments:

Post a Comment