Thursday 22 November 2018

KEMBARA MESIR : SAKIT

بسم الله الرحمن الرحيم


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Teks : Firdaos B. Mohd Rawi 

Sihat dan sakit itu lumrah kepada kita sebagai manusia. Kita bukan malaikat. Jadi untuk mengelak dari sakit di Mesir adalah suatu perkara yang agak mustahil kerana udara di sana tidak sama seperti di tanah air.


Saya juga pernah demam ketika di sana dulu. Jadi kita akan dengar apa yang diberitahu oleh orang lama. 

Pertama, lebihkan vitamin c. Ambil yogurt lebih. Di sana, kita akan terus dapatkan ubat di farmasi. Kalau pergi ke hospital kita akan dapatkan nama ubat dari doktor dan terus ke farmasi.  


Tempat yang ada lambang ular tu kan. Saya pula kalau demam akan pakai baju tebal dan berjalan sehingga keluar peluh. Bila keluar sahaja peluh epat sikit demam hendak kebah.


Selain itu, saya memang ada bawa bekal ubat dari Malaysia.  Pil Chi Kit Teck Aun saya ada bawa satu bundle sebab saya tahu kalau sakit perut ini ubat yang sesuai dengan  saya.


Jadi bagi mereka yang ada penyakit dan tahu ubat apa perlu di bawa boleh sahaja bawa ke sana. Tetapi jangan risau di sana juga terdapat farmasi dan ubat tidak lah terlalu mahal.

Yang penting  jangan hanya terperuk sahaja di dalam bilik. Perlu bangkit dan cari tenaga dan semangat baru.


Imam Hafs

No comments:

Post a Comment