Friday 23 November 2018

SEKOLAH PERTAMA

بسم الله الرحمن الرحيم


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Teks : Firdaos B. Mohd Rawi 


Rindu masih basah ketika saya teringat arwah mak memakaikan baju untuk hari pertama ke sekolah. Tadika Kemas di SK Sri Sekinchan. 

Teruja untuk ke sekolah dengan beg dan kasut baru melangkah laju menaiki kereta ke sekolah. Di situlah dunia baru saya. Dan disitulah belajar segala asas membaca dan mengira.

Ketika saya menaip huruf demi huruf melalui papan keyboard ini, masih jelas di ruang ingatan saya ketika saya mencongak 4+3 di bilik hujung sebelah kantin sekolah.

Ya tadika itu terletak bersebelahan kantin sekolah. Jadi, kami tahu bunyi bising dan riuh rendah itu menandakan jam sudah pukul 10.00. Ada masa satu setengah jam lagi untuk kami bermain bersama.

Pada jam 9.00 pagi kami akan diberi makan. Ketika ini kalau sedap saya akan minta tambah dekat cikgu yang baik hati. 

Setahun saya di tadika itu sudah cukup mengembirakan hati saya, dan saya tak sabar untuk melangkah ke tahun satu di sekolah Sri Sekinchan itu. Tetapi saya tidak ke sambung di situ. Saya sambung di sini.


Imam Hafs

No comments:

Post a Comment