Friday 23 November 2018

KISAH MASA KECIL

بسم الله الرحمن الرحيم


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Teks : Firdaos B. Mohd Rawi 


Petang itu langit muntah dengan banyak sekali. Hujan yang lebat melecakkan jalan hadapan rumah makcik. Adik kepada ayah.

Kami selalu akan singgah di rumah makcik di linggi apabila pulang dari kampong.

Reda sahaja hujan, saya dan sepupu siti(bukan nama sebenar) mengacau lecak yang ada di jalan.

Sedang seronok main datang dua budak lelaki dari kejiranan situ.

"Sini tak best. Meh ikut aku."

Ketika itu saya masih berumur 4 tahun. Hanya mengikut sahaja dua orang abang tu. 

Berhadapan dengan rumah terdapat taman permainan. Sampai sahaja di situ, dia mula memasukkan kayu ke dalam lubang dipenuhi air. "

"Wah, banyaknya air."

Saya juga mencucuk-cucuk kayu itu. Semakin lama kayu dicucuk semakin tenggelam ke dalam air dan.

"Gedebush."

Saya berpusing, mata memandang ke atas. Cuba mencapai sesuatu. 

Tiba-tiba jelas nampak sebatang kayu dicucuk dan saya pegang kayu itu dan ditarik ke atas.


Ketika itu, saya nampak ayah berada di hadapan pintu masuk taman tanpa selipar. Rupanya saya telah terjatuh ke dalam takungan air tersebut.

Ayah beritahu, budak dua orang yang bawak pergi ke situ lari. Kebetulan ada budak darjah 3 yang tolong. Kalaulah. Kalau dia tidak lalu dan nampak tangan saya tenggelam timbul, saya mungkin sudah berada di syurga.

Saya terus di bawa ke hospital dalam keadaan paru-paru telah dimasuki air. Air dikeluarkan. Dua malam dekat situ agak menyesakkan terutama masa nak keluarkan air dari peparu.


Dan sejak dari hari itu, ayah amat berhati-hati terutama ketika berada di kawasan air.
"Hati-hati jangan suka sangat pergi pantai tu."


Imam Hafs
Masih panjang umur

No comments:

Post a Comment