Saturday 24 November 2018

ULASAN KELAS ASAS BLOG

بسم الله الرحمن الرحيم


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Teks : Firdaos B. Mohd Rawi

Tulisan ini panjang. 

Sejak empat belas hari lalu saya telah pasakkan dalam minda agar buat sampai habis. Untuk kali ini mesti selesai. Alhamdulillah syukur, ketika saya menulis status ini, saya berjaya habiskan tugasan menulis 44 entry dalam masa sebulan bagi kelas asas blog. Saya pegang stereng dan dipantau rapat Puan Masayu Ahmad

Beliau adalah seorang bekas wartawan dan giat membantu suri rumah yang berminat menambah pendapatan menulis penulisan melalui medium blogger. 
.

Tangan emas. Begitulah. Ramai alumni beliau telah berjaya menulis dan disunting oleh syarikat penerbitan sehingga buku-buku mereka tersusun cantik di pameran buku negara. 
Dan mampu menambah pendapatan. 

Bagaimana kelas beliau dijalankan.

Langkah pertama soalan analisa akan diberi.
Ia penting bagi mengenalpasti kepakaran atau niche yang sesuai.
Kemahiran dan kepakaran atas sesuatu tajuk akan dipilih agar boleh menulis dengan lancar dan memberi impak terhadap pembaca. 

Panduan  tugasan akan diberi setiap hari.
Kalian akan 'dikejar' agar terus kekal dalam landasan yang benar.

Jujurnya saya telah mengikuti kelas beliau sejak tahun 2013 lagi. Tepatnya bulan 6 2013. Sudah lima tahun. Namun begitulah, usaha untuk menguasai kemahiran menulis bukan proses yang singkat.
.
Untuk bermula itu mudah tapi untuk kekal berlari itu payah. 

Untuk kali ini, saya hadir kelas dengan mindset yang berbeza. 


"Aku mesti habiskan juga." 

"It's now or never." 

Sifu mindset saya sebut, tukar cara fikir maka akan bertukarlah cara tindakan. 
Fikir luar biasa, maka tindakan akan jadi luar biasa.

Kedua niat. Guru saya beritahu niat itu akan menentukan sama ada kita akan letih atau  kita akan menikmati perjalanannya.

Alhamdulillah saya sedar banyak yang perlu dipelajari. Perbetulkan ayat dan bahasa, tatabahasa, tanda baca, perisa, garam gula dan sebagainya tetapi jiwa syukur kerana saya telah berjaya memecahkan halangan yang besar. Halangan itu adalah diri saya sendiri.

Keyakinan dan kepercayaan.

Puan Masayu selalu berikan kata yang membuatkan keyakinan dan kepercayaan itu hadir. 

Terima kasih pada Puan Masayu yang tetap sabar melayan segala kekurangan. Semoga mengalir kebaikan dalam kehidupan cikgu.

Untuk anda yang ingin mula menulis. Tulislah.

#Firdaosrawi
#EnjoyTheJourney

No comments:

Post a Comment