Friday 23 November 2018

KEMBARA MESIR :LALUAN BAWAH TANAH

بسم الله الرحمن الرحيم


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Teks : Firdaos B. Mohd Rawi 

Matahari terpacak betul di dada langit. Terasa panas membahang muka saya pada waktu itu. Berjalan laju seperti biasa. Menuju ka hentian Metro bawah tanah. 

Ya ketika kita sedang berbangga dengan teknologi keretapi kita, Mesir juga tentu mengangkat kepala dengan keretapi bawah tanahnya. Fasa pertama yang mula beroperasi pada tahun 1987 adalah perjalanan sejauh 27 kilometer di laluan pertama Helwa ke El-Marg. 

Laluan kedua pula dari Shoubra ke El Mounib dibuka bermula tahun 1996.

Perkembangan rangkaian metro Kaherah ini sangat hebat sehingga hari ini. Dan ketika saya tiba di Mesir pada tahun 2003 dulu saya telahpun menikmati perjalanan bawah tanah ini dengan rasa kagum. "Laluan Binaan Jepun" satu gelaran yang disematkan kerana laluan bawah tanah yang merentas Sungai Nil.

Ya lebih cepat kalau hendak ke Husin atau Attaba dengan menaiki metro. 

Kami pelajar kalau hendak mencari barang-barang murah  dan untuk dibuat buah tangan di sinilah tempatnya.

Ada pasar jubah, minyak wangi, kasut sehingga la ke telefon bimbit. Satu pemandangan yang belum ada di Malaysia ketika itu.

Jenama minyak wangi yang mahal harganya boleh dapat dengan harga semurah LE30 ringgit bergantung kepada kepekatan. Tuan kedai akan bancuh minyak wangi itu di hadapan kita.

Jika di hayyu ashir ada pasar kereta, di sini ada pasar barang perhiasan termasuklah minyak habbatussauda dan sebagainya. 


Imam Hafs

No comments:

Post a Comment