Saturday 21 September 2013

ANTA NAK KEMANA?

TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Membaca al-Quran mengalirkan aura positif kepada pembacanya. Bila membaca al-Quran menjadikan diri seseorang itu berpaut dengan Allah swt. Ia juga teknik untuk menenangkan diri :-




Pembacaaan yang tenang dan tartil sebagaiman entry sebelum ini adalah kaedah membaca yang disarankan. Ketika dalam sembahyang bacaan secara tahqiq tidak sesuai. Mengambil kira keadaan jemaah yang pelbagai situasi mereka. Ada yang musafir. Ada yang sakit dan sebagainya.

Teringat kisah seorang sahabat ketika membaca al-Quran di hadapan guru beliau. Bacaannya memang lancar dan bertajwid. Cuma pada hari tersebut beliau membacanya dengan kadar yang lebih laju daripada biasa. Guru beliau agak tegas dan memang sentiasa menjaga kualiti bacaan dan hafalan masing-masing.

Oleh kerana bacaannya agak laju tuan guru pun bertanya,

Tuan guru bertanya dengan menegur : " Anta nak kemana laju sangat ni?"
Anak murid menjawab dalam keadaan terkejut : " Ana nak ke Mesir ustaz."

Tersenyum tuan guru dan rakan-rakan mendengar jawapan spontan tersebut. Dia pun terus membetulkan cara bacaan dengan memperlahankan sedikit bacaan beliau dengan hadar.

Membaca al-Quran dengan beradab menambah ketenangan yang pasti. Salah satu teknik mententeramkan jiwa ialah dengan membaca al-Quran. 



Sekian.


jika ingin mengajar anak anda dengan cara interaktif dan menarik, boleh cuba dengan bahan yang disedikan oleh DBP.
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.198246557022524.1073741826.186677051512808&type=1

No comments:

Post a Comment