Sunday 15 September 2013

BERHENTI KERJA DAN MULAKAN BISNES?

TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.




Jika kita hendak berniaga, maknanya kita sedang mengikut Rasulullah. Rasulullah mengikut bapa saudaranya Abu Talib ke Syam ( Syria ) ketika berusia 12 tahun dengan tujuan untuk berniaga. Beliau  telah mengajar anak saudaranya cara berniaga. Perniagaan yang jujur dan barang yang berkualiti.

Dengan peluang yang terdapat pada hari ini pasti ramai yang cuba untuk berniaga secara sambilan bagi menambah pendapatan isi rumah masing-masing. Persoalannya adakah wajar untuk kita berhenti kerja dan berniaga secara sepenuh masa? Sudah pasti akan terdapat dua jawapan. Setuju atau tidak setuju.

Saya sedang membaca buku Rich Dad Poor Dad sebuah buku karangan Robert Kiyosaki. Menceritakan mengenai pengalaman beliau sendiri. Apa yang saya dapat ( belum habis baca lagi ) beliau menasihatkan agar sekiranya hendak buat bisnes jangan berhenti kerja dahulu. Langkah awal sebelum berbuat demikian ialah perlu memastikan bisnes yang hendak dibuat akan mampu bertahan.

Beliau sendiri bekerja makan gaji dan membuat bisnes secara sambilan sebelum mengambil keputusan untuk berhenti. Kesimpulannya semangat yang tinggi sahaja tidak cukup untuk terjun ke dalam dunia bisnes secara sepenuh masa. Perlu ilmu yang mantap dan kental bagi menghadapi dunia perniagaan.

Sekiranya anda seorang suri rumah dan ingin menambah pendapatan anda, bolehlah belajar buat blog sebagai salah satu langkah awal. Tidak rugi mencuba. Silalah klik ke sini  http://belajarasasblog.blogspot.com/

p/s - Rezeki Allah luas. Allah Maha Kaya  kita perlu minta kepadaNya ,berusaha dan bertawakal InsyaAllah.




No comments:

Post a Comment