Friday 27 September 2013

PAKCIK YANG HEBAT

TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.



             Minggu ini kerja luar kawasan. Setelah selesai kerja pada hari ini, sempat saya sampai di Masjid Puchong ini. Masjid terbaik Negeri Selangor (2011) bagi kategori Kariah. Sempat sampai untuk mendengar Khutbah Jumaat.

             Selepas sahaja solat, saya keluar dan 'melawat' kawasan. Memang macam karnival. Saya tak bawak hp untuk snap gambar. Macam biasa di Masjid lain, ada jual minyak wangi, baju, makanan dan sebagainya. Cuma di sini lebih meriah sebab ramai jemaah.

           Yang menarik perhatian saya adalah segerombolan manusia melingkari seorang pakcik. Sambil bercakap diselangi dengan air masak dia bercerita mengenai kehebatan hati unta. Kalau ada mak di rumah kena kencing manis yang kronik jangan potong. Boleh cuba produk ini. 

          Apa yang menarik perhatian saya? Biasa saya dah balik dah.Sebab pakcik tu bawa benda yang maujud untuk menerangkan fungsi produk tersebut. Segelas cawan yang berisi air. Air kopi pekat dan dua keping roti.

         Dicurah kopi pada air dan roti. Apa yang berlaku pada roti tersebut? Betul, roti itu menjadi hitam. Air di dalam gelas juga bertukar menjadi hitam. Roti diibarat seperti perut kita. Begitu juga air dalam gelas diibaratkan seperti tubuh badan kita.

        Kemudian diambil rokok. Dibakar dan dihisap lalu dihembus kepada sehelai kertas putih. Tempat yang dihembus terlekat warna kuning daripada asap. Kertas putih ibarat paru-paru manusia. Tanya pakcik tu dengan penuh semangat, "Macaman nak hilangkan kesan-kesan hitam ini tuan-tuan?. Adakah dengan menggunakan pencuci 2 dalam 1? 3 dalam 1? Untuk kita hilangkan kesan hitam pada roti, air dan kertas ini?"
Semua diam termasuklah saya.

      Dengan tenang pakcik itu memberitahu," tenang tuan-tuan. Saya boleh buat demonstrasi pada hari ini. Dikeluarkan sebiji botol mengandungi 7 biji kapsul. Sempat saya kira. Pakcik itu menarik pil tu nak menunjukkan yang pil itu asli. Kemudian dikeluarkan sedikit cecair dari dalam pil dan dimasukkan kedalam air. 
     Dia kata kalau tenggelam ia asli. Cecair memang tenggelam. Lalu dikacau air tersebut dan dituang ke atas roti yang telah menjadi hitam. Berubah roti yang hitam itu menjadi coklat. Jadi bahan dari pil tersebut memutihkan roti. 

   Yang mendengar ketika itu ramai lebih kurang 20 orang ketika itu. Dan yang membeli ubat dia ramai jugak dalam 5 hingga 7 orang. Apa yang pasti ramai yang beli. Tahniah pakcik.Cuma saya dapat melihat keletihan dia selepas penerangan yang agak panjang sebelum dapat menjual ubat tersebut.

    Saya yakin esok pakcik tersebut akan buat perkara yang sama. Menerangkan lagi produknya. Terfikir saya ketika itu kalau pakcik tersebut boleh meniaga online, mungkin tak perlu bercakap banyak. Jadi bagi anda yang ingin belajar cara untuk bisnes online, anda perlu memperkenalkan diri anda melalui blog.

Kelas blog ini merupakan kedai online kelolaan Puan Masayu Ahmad. Mudah dan fleksibal. Tidak perlu keluar duit untuk tambang ke kelas. Ia berlaku secara santai. Percayalah ia amat berkesan. Untuk pendaftaran boleh inform kepada Puan Masayu Ahmad.




No comments:

Post a Comment