Monday 16 September 2013

SEBAIK-BAIK MANUSIA

TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.
Hadith di atas merupakan hadith bagi memberi motivasi kepada kita agar mempelajari al-Quran dan mengajarkannya. 

Maksud hadith daripada Othman bin Affan radiallahuanhu, daripada Nabi saw. Sebaik-baik kamu adalah mereka yang mempelajari al-Quran dan mengajarkannya.

Ini merupakan ruang dan peluang yang diberikan kepada kita untuk menjadi insan terbaik di sisi Allah s.w.t. Jika seorang yang pakar dalam ilmu kewangan dan perniagaan dibayar oleh kerajaan sehingga beribu-ribu ringgit untuk memberikan latihan kepada kumpulan-kumpulan terpilih oleh kerana ilmu yang ada padanya, Allah swt juga membayar "duta" al-Quran. Bagaimana dan bentuk yang bagaimana itu terpulang kepada Allah swt. Di akhirat dengan izin Allah sudah
pasti di dunia mungkin "duta" ini mendapat bayaran tanpa disedari. Mungkin Allah swt memberikan kesihatan, panjang umur, keluarga bahagia dan sebagainya.

Setakat pengalaman saya begitu juga orang-orang lama, tidak pernah seseorang yang mengajar al-Quran hidup susah dan merempat. Usaha yang mereka curahkan sudah tentu dipandang mulia oleh Allah s.w.t kalaupun bukan pada pandangan mata manusia biasa. 

Kalaulah boleh dikira amalan mereka yang mengajar al-Quran dan pada hakikatnya amalan tidak dapat dikira oleh manusia, kalaulah satu surah Fatihah diajarkan kepada seorang murid, cuba bayangkan setiap kali dibaca surah tersebut. Sudah pasti mengalir pahala kepada guru yang telah mengajarkannya surah Fatihah tadi.. Kalaulah begitu, mungkin keluasan syurga sentiasa bertambah dan bertambah berkat hasil mengajar ilmu yang bermanfaat. Bahkan hadith di atas  merupakan satu hadith yang khusus menceritakan tentang kelebihan mereka yang mengajar al-Quran



Marilah kita menjadi seperti mereka bermula dengan mengajar anak-anak di rumah. Ia akan menjadi penyebab mendapat rahmar daripada Allah s.w.t. Merekalah antara jutawan akhirat InsyaAllah.Amin.

No comments:

Post a Comment