Sunday 15 September 2013

MAKNA AL-QURAN

TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Tidak syak lagi bahawa al-Quran merupakan mukjizat Rasulullah s.a.w yang teragung dan akan kekal sehinggalah hari kiamat. Al-Quran yang diturunkan kepada Nabi saw ini merupakan anugerah yang tidak ternilai berbeza dengan kitab-kitab sebelumnya al-Quran memberikan kelebihan bagi yang membaca dan mengamalkannya.

MAKNA AL-QURAN

Al-Quran dari segi bahasa ialah bacaan. Pengertian ini sebagaimana firma Allah s.w.t di dalam surah al-Qiyamah 



17. Sesungguhnya atas tanggungan kamilah mengumpulkannya (di dadamu) dan (membuatmu pandai) membacanya.
18. apabila Kami telah selesai membacakannya Maka ikutilah bacaannya itu.

Dari segi istilah Alquran  merupakan“Kalamullah yang merupakan mu’jizat yang diturunkan kepada Nabi Muhammad saw,  disampaikan secara mutawatir dan membacanya adalah ibadah”.


KATA-KATA ALLAH

Y al-Quran merupakan kalam Allah dan kata-kata Allah. Bukan direka-reka seperti dakwaan orang kafir. 
Firman Allah s.w.t menidakkan dakwaan mereka:
3. dan Tiadalah yang diucapkannya itu (Al-Quran) menurut kemauan hawa nafsunya.
4. ucapannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan (kepadanya).

MUKJIZAT

Al-Quran merupakan mukjizat terbesar. Dengan mendengar ayat al-Quran ramai yang terpesona dan menganut agama Islam. Kehebatannya tak setanding dengan akal manusia yang lemah sehinggakan para penyair arab mengakui gaya susunannya amat memukau dan mustahil ia datang daripada manusia. Terkedu lidah mendengarnya. Allah swt memberikan peringatan bahawa tidak ada sesiapa pun yang mampu menandingi ayat al-Quran walaupun berkumpul semua manusia dan jin bagi tujuan tersebut.


88. Katakanlah: "Sesungguhnya jika manusia dan jin berkumpul untuk membuat yang serupa Al Quran ini, niscaya mereka tidak akan dapat membuat yang serupa dengan Dia, Sekalipun sebagian mereka menjadi pembantu bagi sebahagian yang lain".


Selain itu, semakin manusia menemukan sesuatu dari segi sains, kita dapati ia menepati apa yang diturunkan di dalam al-Quran. Seperti mana proses kejadian manusia di dalam kandungan ibu, suatu perkara yang menakjubkan penemuan sains membenarkan apa yang telah diturunkan oleh al-Quran di dalam surah al-Mukminun.



12. dan Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari suatu saripati (berasal) dari tanah.
13. kemudian Kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kokoh (rahim).
14. kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging. kemudian Kami jadikan Dia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha sucilah Allah, Pencipta yang paling baik.


REPUBLIKA.CO.ID, Jauh sebelum sains modern menemukan proses pembentukan embrio manusia, pada ke-7 M Alquran telah menjelaskan proses pembentukan embrio manusia. Prof Keith L Moore, guru besar Departemen Anatomi dan Biologi Sel Universitas Toronto pun telah membuktikan kebenaran firman Allah SWT itu.

"Saya tak tahu apa-apa tentang agama, namun saya meyakini kebenaran fakta yang terkandung dalam Alquran dan sunah," papar Moore yang terkagum-kagum dengan kandungan Alquran yang secara akurat menjelaskan perkembangan embrio manusia.
InsyaAllah akan diterangkan secara terperinci pada entry akan datang mengenai perkembangan bayi ini.

DITURUNKAN KEPADA NABI MUHAMMAD S.A.W

Al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w tidak sama seperti mana kitab-kitab yang diturunkan kepada Nabi sebelumnya seperti Nabi Ibrahim a.s, Nabi  Musa a.s, Nabi Isa a.s. dan sebagainya. Kitab-kitab terdahulu diturunkan sekaligus sedangkan al-Quran diturunkan secara bersansur-ansur selama lebih kurang 25 tahun. Kalau kitab Taurat yang diturunkan kepada Nabi Musa a.s berupa Lauh ( kepingan batu ), berbeza dengan al-Quran yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w dalam beberapa keadaan seperti berikut :

1- Melalui mimpi bertemu dengan Malaikat Jibril a.s
2- Malaikat Jibril dalam bentuk asalnya.
3- Wahyu seperti bunyi loceng.( keadaan ini merupakan keadaan yang paling berat Nabi menerima wahyu)
4-Diterima wahyu secara langsung daripada Allah s.w.t tanpa perantaraan Malaikat Jibril a.s
5- Ketika peristiwa Isra Mikraj Nabi telah menerima wahyu secara langsung di hadapan Allah s.wt.

ALMANQULUN BI MUTAWATIRAH

Al-Quran diturunkan dan diwariskan sejak zaman Nabi s.a.w secara Mutawatir iaitu ia diriwayatkan bukan oleh ramai sahabat. Samaada secara penulisan mahupun hafalan. 

MEMBACANYA DIKIRA IBADAH

Banyak hadith yang menggalakkan orang Islam membaca al-Quran yang menerangkan bahawa ia merupakan salah satu bentuk ibadah dan mendapat pahala dengan membacanya. Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w.

قوله - صلى الله عليه وسلم : ( الماهر بالقرآن مع السفرة الكرام البررة والذي يقرأ القرآن ويتتعتع فيه وهو عليه شاق له أجران ) . وفي الرواية الأخرى : ( وهو يشتد عليه له أجران ) 

“Orang yang mahir dalam membaca Al-Qur’an bersama para malaikat yang mulia lagi taat. Dan barangsiapa membaca Al-Qur’an, sementara ada kesulitan (dalam membacanya), maka baginya dua pahala. “ (HR. Bukhari & Muslim)

Kesimpulannya al-Quran bukan sekadar kitab biasa. Ia meliputi emua perkara. Sains, perubatan, sejarah dan sebagainya. Kita adalah umat yang beruntung





No comments:

Post a Comment