Wednesday 25 September 2013

MESYUARAT

TEKS : Firdaos Bin Mohd Rawi

Gambar : Google

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.


       Rasulullah saw merupakan manusia yang sangat hebat. Baginda adalah seorang ayah, suami, pemimpin, yang mempunyai kebijaksanaan yang tidak terlawan. Walaupun begitu, dengan kepandaian dan kesempurnaan yang dimiliki, baginda sentiasa berbincang. Sentiasa bermesyuarat dalam perkara yang  yang penting. Keputusan yang dibuat bersama diambil kira.

Lihat dalam Peperangan Uhud. Sahabat daripada kalangan muda cenderung untuk bertempur di luar Madinah. Ketika itu sahabat dari kalangan tua bercadang bertahan di Madinah sahaja. Begitu juga Rasulullah saw berpandangan agar berada di Madinah. Selepas undian diadakan, ramai yang mengundi untuk keluar berperang ke Uhud.

Selepas itu sahabat melihat Rasulullah saw telah bersedia dengan memakai baju kelengkapan untuk pergi berperang. Walaupun Rasulullah saw lebih bersetuju untuk berperang di Madinah sahaja tetapi atas keputusan mesyuarat, baginda akur.

Rasulullah saw sebagaimana biasa mengarahkan kepada tentera dengan pembahagian tugasan masing-masing. Antaranya ialah pasukan pemanah yang perlu menjaga di atas Gunung Uhud. Mereka perlu berada di atas Uhud walau apapun yang terjadi. Tidak boleh berganjak daripada Uhud.

Ketika peperangan berlangsung pasukan pemanah tadi telah terlupa akan arahan supaya bertahan di Gunung Uhud. Mereka turun. Melihat keadaan itu Khalid Al-Walid pada ketika itu belum lagi memeluk Islam berjaya menawan uhud. Keadaan menjadi kelam kabut.  

Ramai sahabat syahid pada peperangan tersebut. Antaranya ialah bapa saudara nabi sendiri iaitu Hamzah r.a yang digelar Singa Allah swt. Rasulullah swt juga cedera dan mengalir darah suci baginda. Apa yang berlaku selepas itu?

Allah swt telah berfirman di dalam al-Quran 





159. Maka disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu Berlaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu. karena itu ma'afkanlah mereka, mohonkanlah ampun bagi mereka, dan bermusyawaratlah dengan mereka dalam urusan itu[246]. kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, Maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya.


[246] Maksudnya: urusan peperangan dan hal-hal duniawiyah lainnya, seperti urusan politik, ekonomi, kemasyarakatan dan lain-lainnya.


Allah swt memberi arahan agar Rasulullah saw bermesyuarat lagi dengan para sahabat. Untuk mencari keputusan dengan perbincangan. Selepas membuat keputusan, maka bertaqwalah kepada Allah swt.Pentingnya mesyuarat di dalam perkara-perkara penting dilakukan. Keputusan mesyuarat diambil kira walaupun mempunyai kuasa membuat perubahan. Ini adalah ciri-ciri mesyuarat yang dikendali oleh Rasulullah saw. Insan agung yang sangat hebat.

Kelebihan Mempelajari Al-quran

2 comments:

  1. Ustaz saya suka cerita ini. Boleh jadi panduan dikala kesusahan. Terutama ketika berhadapan desas desus minyak naik.

    ReplyDelete